Soustava hned čtyř sektorů s úsekovým měřením rychlosti by měla zklidnit rychlé řidiče a motorkáře na klikaté silnici I. třídy přes Červenohorské sedlo na pomezí Šumperska a Jesenicka. Ředitelství silnic a dálnic má připravený projekt a směřuje k uskutečnění místními dlouho vyhlíženého opatření.
Pondělí, 8. srpna 2022, 11:18
Dva cyklisty srazil v serpentinách pod Červenohorským sedlem v Jeseníkách motorkář. Podle policie se nedíval před sebe, ale sledoval silnici za sebou ve zpětném zrcátku. Motorkář i cyklisté se zraněními skončili v nemocnici.
Dvoukilometrový měřený úsek u Koutů nad Desnou a za ním dva přibližně třísetmetrové na rovnějších částech mezi serpentinami Červenohorského sedla. K nim se pak přidává pět a půl kilometrů dlouhý segment na druhé straně hory směrem k Filipovicím, místní části Bělé pod Pradědem. Mimořádně rychlým jízdám motorkářů a dalších riskujících řidičů má na silnici I/44 zabránit roky připravovaný systém automatizovaného měření.
Podle mluvčího olomouckého pracoviště Ředitelství silnic a dálnic Miroslava Mazala má pro soustavu radarů státní organizace již zpracovanou dokumentaci pro žádost o stavební povolení, jejíž podání je brzy v plánu. „Po vydání stavebního povolení můžeme vypsat soutěž na zhotovitele,“ podotkl mluvčí Mazal.
Kromě poměrně častých vážných nehod i s tragickými následky je problémem pro místní obyvatele pronikavý hluk ze silných motorů. Za příznivého počasí se rámus nese na značnou vzdálenost. I proti tomu by měla podle krajského koordinátora BESIP Miroslava Charouze soustava radarů pomoci. „Snaha o maximální zrychlení jde ruku v ruce s hlučností stroje. Hluk je hlavní argument lidí, kteří v této oblasti žijí nebo se zde pohybují, zvuková zátěž je také opravdu nepříjemná,“ podotkl Charouz.
Plánované opatření by mělo být kombinací úsekového a okamžitého měření rychlosti. „Jde o úsekové měření v navrhovaných úsecích, do kterých mohou být zařazeny jedna, maximálně dvě zatáčky, protože ty nejvíce ovlivňují rychlost měřenou ve vybraném úseku. S více zatáčkami by úsekové měření nemělo smysl. Toto je doplněno měřením okamžité rychlosti v jiném místě, než je úsekové měření, aby se celý úsek rozdělil, zejména na straně okresu Šumperk, který je pro motorkáře atraktivní, a nedovoloval jim jízdu ve vysoké rychlosti,“ objasnil mluvčí ŘSD.
Chystanou podobu kontroly dodržování předpisů v lokalitě Červenohorského sedla vítá i Miroslav Charouz, který řadu let vyráží na toto místo v rámci preventivních akcí ve spolupráci s Policií České republiky. „Jde o velice dobrý počin. Musíme provoz na Červenohorském sedle zklidnit. Vytipované úseky omezí maximální rychlosti, kterých motorkáři dosahují na rovinách. Není možné, aby se někdo chlubil, že tam jezdil 250 kilometrů v hodině. Přibývají tam cyklisté, přes léto je zvýšený provoz a nebezpečnost tohoto počínání je obrovská,“ říká dopravní expert a dodává: „S motorkáři je potřeba komunikovat, že skutečně nejde o závodní dráhu, aby vzali rozum do hrsti. Zaznamenal jsem, že tam jezdí i třeba skupiny osobních aut a hoblují zatáčky nahoru a dolů. Je to mix chování, který může vyústit v tragédii.“
Pondělí, 10. října 2022, 19:03
V serpentinách pod Červenohorským sedlem v Jeseníkách nezvládl jízdu řidič motorky a narazil do svodidel. Za sebou měl svého nezletilého syna, který se při pádu zranil a skončil v šumperské nemocnici. Havárie motorkářů na Červenohorském sedle nejsou...
Příslušné úřady se budou po zprovoznění měření vypořádávat s přestupkovou agendou, podle Charouze si současná legislativa umí poradit i s prohřešky motorkářů. „Ať si nikdo nedělá iluzi, že v přilbě se zatmaveným nebo reflexním štítem na něj zákon nedosáhne. Taková představa je scestná. Ale pokud bude přestupků málo, já budu mezi prvními, kdo bude motorkářům děkovat. Ať si jdou užít zatáčky, ale zkrátka ať nezávodí. Vím, že naprostá většina kluků a holek, co tam jezdí, si chtějí projet zatáčku a jsou slušní. Riskujících závodníků je tam opravdu hrstka, ale bohužel kazí renomé celé skupině motorkářů,“ tvrdí odborník v oblasti bezpečnosti na pozemních komunikacích. Ten očekává, že i v letošním roce budou probíhat na úseku oblíbeném i mezi zahraničními řidiči dopravně-bezpečnostní akce. Zároveň také upozorňuje, že podle novely zákona mají policisté i možnost udělení výraznějších sankcí například za užívání neschválených dílů, jako jsou například některé typy laděných výfuků či jejich koncovek.
Podle zástupců ŘSD se ale radary zřejmě podaří připravit do ostrého provozu až v průběhu roku 2025. „V případě vydání stavebního a úspěšné veřejné soutěže předpokládáme v druhé polovině roku výstavbu a zkušební provoz, plnohodnotný provoz pak od příští sezony,“ doplnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které je coby správce komunikace investorem opatření.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.