Více než osmnáctikilometrový úsek chystané dálnice D35 z Mohelnice do Starého Města již posuzuje Dopravní a energetický stavební úřad, který rozhodne o udělení stavebního povolení. Nová silnice, která odvede dopravu mimo přetíženou komunikaci I/35, se má začít stavět příští rok. Náklady na výstavbu na úrovni 16 miliard korun plánuje stát řešit se soukromým investorem.
Úterý, 30. dubna 2024, 16:34
Olomoucký kraj zveřejnil výsledky analýz stavu silnic, jejichž opravy byly podle kriminalistů předmětem nezákonné činnosti organizované skupiny politiků, úředníků a pracovníků stavebních firem. Ze šesti posuzovaných staveb byla v pořádku jediná. U...
Stavba s označením D35 Staré Město – Mohelnice má od konce roku 2022 územní rozhodnutí, v závěru loňského roku podalo Ředitelství silnic a dálnic žádost o vydání stavebního povolení.
„DESU (Dopravní a energetický stavební úřad) zahájil řízení o povolení záměru na stavbu D35 Staré Město - Mohelnice. Pro tento úsek probíhá majetkoprávní příprava, vykoupeno je cca 70 procent pozemků,“ přiblížil aktuální stav přípravy dlouho očekávaného kusu dálnice generální ředitel ŘSD Radek Mátl na sociální síti X.
Nový úsek silnice o délce 18,2 kilometru vede přes složité území Zábřežské vrchoviny a má nahradit současnou vytíženou komunikaci mezi Mohelnicí a Moravskou Třebovou. „Silnice I/35 je v současné době na hranici únosnosti z hlediska kapacity a bezpečnosti dopravy a obyvatel,“ uvádí zástupci ŘSD.
Náročnou záležitost představuje také financování stavby. Stát plánuje financovat zakázky na úseky z Opatovce do Starého Města a ze Starého Města do Mohelnice ve spolupráci se soukromým sektorem, mělo by jít o takzvaný PPP projekt. Celkem 35 kilometrů dálnice s mimoúrovňovými křižovatkami, odpočívkami a 1,3 kilometru dlouhým tunelem Maletín vyjde podle předpokladů na částku okolo 36 miliard korun.
Ministerstvo dopravy muselo opakovat výběrové řízení na transakčního poradce, který zajistí pro obrovskou zakázku služby právního, finančního, ekonomického a technického poradenství. Na druhý pokus se podařilo vybrat dodavatele těchto služeb, s pokračováním dálnice D35 bude státu pomáhat konsorcium dodavatelů White & Case, s.r.o., advokátní kancelář a PricewaterhouseCoopers Česká republika, s.r.o., a SIEBERT + TALAŠ, spol. s r.o. a Mott MacDonald CZ, spol. s.r.o. Hodnotící komise posuzovala celkem tři nabídky. „Do konce týdne bude uzavřena smlouva s poradcem pro výběr koncesionáře,“ potvrdil šéf ŘSD Mátl.
Pokud se podaří najít koncesionáře, který bude ve spolupráci se státem stavbu financovat, a také zhotovitelskou firmu, mělo by se podle předpokladů Ředitelství silnic a dálnic rozběhnout budování dlouhých úseků D35 v roce 2025. S uvedením stavby do provozu nyní státní organizace počítá přibližně o čtyři roky později. Dokončením těchto úseků má dojít ke zkompletování severní alternativy k páteřní dálnici D1 a vytvoření nepřerušené dálniční spojnice Čech a Moravy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.