Počasí dnes2 °C, zítra2 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Elektricko-bateriové vlaky u Olomouce? Kraj bude usilovat o dotaci na jedenáct moderních souprav

Vedení Olomouckého kraje schválilo první z přípravných kroků pro pořízení akumulátorových vlaků, které by v budoucnu měly obsluhovat část neelektrifikovaných tratí v regionu. V první fázi by se podle hejtmana mělo jednat o oblast v okolí Olomouce, kde by nové jednotky nahradily dieselové soupravy.

Také v Olomouckém kraji by měly v budoucnu zajišťovat dopravu na části železniční sítě takzvané bateriové elektrické multifunkční jednotky (BEMU). Akutrolejové vlaky, které, jak název napovídá, jsou poháněné buď elektřinou z trakčního vedení či energií uloženou v bateriích, by měly přispět k ekologičtějšímu provozu a také například snadnější návaznosti mezi elektrifikovanými a neelektrifikovanými úseky. „Na úrovni rady jsme schvalovali takzvanou notifikaci, což je určitý formální předpoklad pro to, abychom mohli požádat o dotaci. Náklady budou vysoké a bez dotací by to nešlo. Rozbíhá se proces přihlášení se do dotačního programu a v případě, že budeme úspěšní, tak bude možné nakoupit bateriové vlaky a dál je provozovat. Je to ale otázka několika let,“ říká hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek (STAN).

Při nedávných případech pořizování většího počtu vlakových jednotek Stadler či RegioPanter kupoval soupravy dopravce, s Českými dráhami pak kraj uzavíral smlouvu na zajištění služby v regionu. Při pořizování akumulátorových jednotek jsou žadatelem a případným příjemcem dotace kraje. „Ve finále kraje budou peníze převádět na provozovatele, který vzejde z veřejné soutěže,“ podotkl hejtman.

Olomoucký kraj testuje chytrý doplněk veřejné dopravy. Mikrobus bude jezdit podle požadavků z aplikace

Možnost dostupnější a rychlejší přepravy mikrobusem testuje v pilotní verzi jako doplnění veřejné dopravy Olomoucký kraj. První vozidlo systému nazvaného FlexOK bude jezdit v okolí Lipníku nad Bečvou a zákazníci zatím zaplatí za jednu jízdu ve...

Vhodným adeptem pro zavedení duálních vlaků je podle zástupců Olomouckého kraje a Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje trať poblíž hanácké metropole. „Naše poptávka se týká drážního regionu Haná, což je střed Olomouckého kraje, z Olomouce směrem na Senici na Hané a tuto oblast,“ konkretizoval hejtman Suchánek s tím, že dotace by měla stačit na objednávku jedenácti dvouvozových vlaků, které by měly poskytnout přibližně 140 míst pro cestující na celou soupravu. „Samozřejmě půjde o komfortní vlaky, které budou schopné jezdit jako RegioPantery rychlostí až 160 kilometrů v hodině,“ zmínil Josef Suchánek.

Podle serveru zdopravy.cz počítá s nasazením vlaků BEMU také plán prosté elektrizace Správy železnic, a to v úseku z Olomouce do Moravského Berouna, odkud by pak dál pokračovaly vlaky díky energii z trakčního vedení. Vlaky poháněné dieselovými motory jezdí také mezi Jeseníkem, Hanušovicemi a Bludovem, ale pro tento úsek se s pořizováním bateriových jednotek nepočítá. Za několik let by totiž Správa železnic měla investovat do elektrifikace této trati na severu kraje.

Na železniční trati Olomouc – Senice na Hané – Drahanovice jezdí od roku 2020 dieselové jednotky Stadler, které kraj objednal přes České dráhy již jako ojeté k modernizaci. Dodání vlaků nabralo značné zpoždění a s jejich provozem jsou dlouhodobě potíže. „Diesely nemají v budoucnosti co dělat, dá se říct, že jde o jistou věc. Třeba u Stadlerů víme, že to asi nebyl dobrý kup, znám to také spíše z médií. Před těmi pěti nebo šesti lety se tato zakázka moc nepovedla a my se s tím teď trochu trápíme. Smlouvu o provozování dieselů máme s Českými dráhami do roku 2029, přezbrojení na bateriové vlaky tak nastane zřejmě v roce 2030,“ doplnil hejtman Suchánek.

Duální jednotky vyrábí například společnost Škoda, patnáct těchto vlaků objednaly České dráhy už letos v létě pro Moravskoslezský kraj, výroba inovativních souprav zabere delší časový úsek. Prvních sedm vlaků s bateriemi by mělo být k dispozici nejpozději v listopadu 2026.

Hodnocení článku je 20 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Stanislav Heloňa

Štítky Doprava, vlaky, železnice, akumulátorové vlaky, bateriové vlaky, duální vlaky, akutrolejové vlaky, dotace, investice, Olomoucký kraj, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ja Zik

minulý rok mi nějaká žena v PV nabourala auto a totální škoda. Byljsem nucený dočasně jezdit vlakem, poprvé v životě. Často jezdil moderní Panter, na pohled opravdu super cestování .... na druhý pohled je to už horší. Cca 3-4x v měsíci vlak někde chcípnul .... zastavil a už se nerozjel... naštěstí ve firmě tolerovali mé pozdní příchody, později už se smíchem protože 2x jsem šel pěšky 4km ! Stále opakující se problémy jsou cestujícím k smíchu a nyní ještě baterie ?? ještě že už mám auto !

Čtvrtek, 5. září 2024, 22:12Odpovědět

Elektricko-bateriové vlaky u Olomouce? Kraj bude usilovat o dotaci na jedenáct moderních souprav  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.