Počasí dnes32 °C, zítra31 °C
Středa 4. září 2024  |  Svátek má Jindřiška
Bez reklam

Elektricko-bateriové vlaky u Olomouce? Kraj bude usilovat o dotaci na jedenáct moderních souprav

Vedení Olomouckého kraje schválilo první z přípravných kroků pro pořízení akumulátorových vlaků, které by v budoucnu měly obsluhovat část neelektrifikovaných tratí v regionu. V první fázi by se podle hejtmana mělo jednat o oblast v okolí Olomouce, kde by nové jednotky nahradily dieselové soupravy.

Také v Olomouckém kraji by měly v budoucnu zajišťovat dopravu na části železniční sítě takzvané bateriové elektrické multifunkční jednotky (BEMU). Akutrolejové vlaky, které, jak název napovídá, jsou poháněné buď elektřinou z trakčního vedení či energií uloženou v bateriích, by měly přispět k ekologičtějšímu provozu a také například snadnější návaznosti mezi elektrifikovanými a neelektrifikovanými úseky. „Na úrovni rady jsme schvalovali takzvanou notifikaci, což je určitý formální předpoklad pro to, abychom mohli požádat o dotaci. Náklady budou vysoké a bez dotací by to nešlo. Rozbíhá se proces přihlášení se do dotačního programu a v případě, že budeme úspěšní, tak bude možné nakoupit bateriové vlaky a dál je provozovat. Je to ale otázka několika let,“ říká hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek (STAN).

Při nedávných případech pořizování většího počtu vlakových jednotek Stadler či RegioPanter kupoval soupravy dopravce, s Českými dráhami pak kraj uzavíral smlouvu na zajištění služby v regionu. Při pořizování akumulátorových jednotek jsou žadatelem a případným příjemcem dotace kraje. „Ve finále kraje budou peníze převádět na provozovatele, který vzejde z veřejné soutěže,“ podotkl hejtman.

Olomoucký kraj testuje chytrý doplněk veřejné dopravy. Mikrobus bude jezdit podle požadavků z aplikace

Možnost dostupnější a rychlejší přepravy mikrobusem testuje v pilotní verzi jako doplnění veřejné dopravy Olomoucký kraj. První vozidlo systému nazvaného FlexOK bude jezdit v okolí Lipníku nad Bečvou a zákazníci zatím zaplatí za jednu jízdu ve...

Vhodným adeptem pro zavedení duálních vlaků je podle zástupců Olomouckého kraje a Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje trať poblíž hanácké metropole. „Naše poptávka se týká drážního regionu Haná, což je střed Olomouckého kraje, z Olomouce směrem na Senici na Hané a tuto oblast,“ konkretizoval hejtman Suchánek s tím, že dotace by měla stačit na objednávku jedenácti dvouvozových vlaků, které by měly poskytnout přibližně 140 míst pro cestující na celou soupravu. „Samozřejmě půjde o komfortní vlaky, které budou schopné jezdit jako RegioPantery rychlostí až 160 kilometrů v hodině,“ zmínil Josef Suchánek.

Podle serveru zdopravy.cz počítá s nasazením vlaků BEMU také plán prosté elektrizace Správy železnic, a to v úseku z Olomouce do Moravského Berouna, odkud by pak dál pokračovaly vlaky díky energii z trakčního vedení. Vlaky poháněné dieselovými motory jezdí také mezi Jeseníkem, Hanušovicemi a Bludovem, ale pro tento úsek se s pořizováním bateriových jednotek nepočítá. Za několik let by totiž Správa železnic měla investovat do elektrifikace této trati na severu kraje.

Na železniční trati Olomouc – Senice na Hané – Drahanovice jezdí od roku 2020 dieselové jednotky Stadler, které kraj objednal přes České dráhy již jako ojeté k modernizaci. Dodání vlaků nabralo značné zpoždění a s jejich provozem jsou dlouhodobě potíže. „Diesely nemají v budoucnosti co dělat, dá se říct, že jde o jistou věc. Třeba u Stadlerů víme, že to asi nebyl dobrý kup, znám to také spíše z médií. Před těmi pěti nebo šesti lety se tato zakázka moc nepovedla a my se s tím teď trochu trápíme. Smlouvu o provozování dieselů máme s Českými dráhami do roku 2029, přezbrojení na bateriové vlaky tak nastane zřejmě v roce 2030,“ doplnil hejtman Suchánek.

Duální jednotky vyrábí například společnost Škoda, patnáct těchto vlaků objednaly České dráhy už letos v létě pro Moravskoslezský kraj, výroba inovativních souprav zabere delší časový úsek. Prvních sedm vlaků s bateriemi by mělo být k dispozici nejpozději v listopadu 2026.

Ohodnoť článek

Foto Stanislav Heloňa

Štítky Doprava, vlaky, železnice, akumulátorové vlaky, bateriové vlaky, duální vlaky, akutrolejové vlaky, dotace, investice, Olomoucký kraj, Olomouc

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Elektricko-bateriové vlaky u Olomouce? Kraj bude usilovat o dotaci na jedenáct moderních souprav  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.