Vedení Olomouckého kraje schválilo první z přípravných kroků pro pořízení akumulátorových vlaků, které by v budoucnu měly obsluhovat část neelektrifikovaných tratí v regionu. V první fázi by se podle hejtmana mělo jednat o oblast v okolí Olomouce, kde by nové jednotky nahradily dieselové soupravy.
Také v Olomouckém kraji by měly v budoucnu zajišťovat dopravu na části železniční sítě takzvané bateriové elektrické multifunkční jednotky (BEMU). Akutrolejové vlaky, které, jak název napovídá, jsou poháněné buď elektřinou z trakčního vedení či energií uloženou v bateriích, by měly přispět k ekologičtějšímu provozu a také například snadnější návaznosti mezi elektrifikovanými a neelektrifikovanými úseky. „Na úrovni rady jsme schvalovali takzvanou notifikaci, což je určitý formální předpoklad pro to, abychom mohli požádat o dotaci. Náklady budou vysoké a bez dotací by to nešlo. Rozbíhá se proces přihlášení se do dotačního programu a v případě, že budeme úspěšní, tak bude možné nakoupit bateriové vlaky a dál je provozovat. Je to ale otázka několika let,“ říká hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek (STAN).
Při nedávných případech pořizování většího počtu vlakových jednotek Stadler či RegioPanter kupoval soupravy dopravce, s Českými dráhami pak kraj uzavíral smlouvu na zajištění služby v regionu. Při pořizování akumulátorových jednotek jsou žadatelem a případným příjemcem dotace kraje. „Ve finále kraje budou peníze převádět na provozovatele, který vzejde z veřejné soutěže,“ podotkl hejtman.
Pátek, 30. srpna 2024, 15:26
Možnost dostupnější a rychlejší přepravy mikrobusem testuje v pilotní verzi jako doplnění veřejné dopravy Olomoucký kraj. První vozidlo systému nazvaného FlexOK bude jezdit v okolí Lipníku nad Bečvou a zákazníci zatím zaplatí za jednu jízdu ve...
Vhodným adeptem pro zavedení duálních vlaků je podle zástupců Olomouckého kraje a Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje trať poblíž hanácké metropole. „Naše poptávka se týká drážního regionu Haná, což je střed Olomouckého kraje, z Olomouce směrem na Senici na Hané a tuto oblast,“ konkretizoval hejtman Suchánek s tím, že dotace by měla stačit na objednávku jedenácti dvouvozových vlaků, které by měly poskytnout přibližně 140 míst pro cestující na celou soupravu. „Samozřejmě půjde o komfortní vlaky, které budou schopné jezdit jako RegioPantery rychlostí až 160 kilometrů v hodině,“ zmínil Josef Suchánek.
Podle serveru zdopravy.cz počítá s nasazením vlaků BEMU také plán prosté elektrizace Správy železnic, a to v úseku z Olomouce do Moravského Berouna, odkud by pak dál pokračovaly vlaky díky energii z trakčního vedení. Vlaky poháněné dieselovými motory jezdí také mezi Jeseníkem, Hanušovicemi a Bludovem, ale pro tento úsek se s pořizováním bateriových jednotek nepočítá. Za několik let by totiž Správa železnic měla investovat do elektrifikace této trati na severu kraje.
Na železniční trati Olomouc – Senice na Hané – Drahanovice jezdí od roku 2020 dieselové jednotky Stadler, které kraj objednal přes České dráhy již jako ojeté k modernizaci. Dodání vlaků nabralo značné zpoždění a s jejich provozem jsou dlouhodobě potíže. „Diesely nemají v budoucnosti co dělat, dá se říct, že jde o jistou věc. Třeba u Stadlerů víme, že to asi nebyl dobrý kup, znám to také spíše z médií. Před těmi pěti nebo šesti lety se tato zakázka moc nepovedla a my se s tím teď trochu trápíme. Smlouvu o provozování dieselů máme s Českými dráhami do roku 2029, přezbrojení na bateriové vlaky tak nastane zřejmě v roce 2030,“ doplnil hejtman Suchánek.
Duální jednotky vyrábí například společnost Škoda, patnáct těchto vlaků objednaly České dráhy už letos v létě pro Moravskoslezský kraj, výroba inovativních souprav zabere delší časový úsek. Prvních sedm vlaků s bateriemi by mělo být k dispozici nejpozději v listopadu 2026.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
minulý rok mi nějaká žena v PV nabourala auto a totální škoda. Byljsem nucený dočasně jezdit vlakem, poprvé v životě. Často jezdil moderní Panter, na pohled opravdu super cestování .... na druhý pohled je to už horší. Cca 3-4x v měsíci vlak někde chcípnul .... zastavil a už se nerozjel... naštěstí ve firmě tolerovali mé pozdní příchody, později už se smíchem protože 2x jsem šel pěšky 4km ! Stále opakující se problémy jsou cestujícím k smíchu a nyní ještě baterie ?? ještě že už mám auto !