Několik desítek lidí dorazilo do Městského klubu v Litovli na veřejné projednání záměru výstavby rozlehlé odpočívky na dálnici D35 mezi Olomoucí a Mohelnicí. Velká parkoviště plánuje stavět Ředitelství silnic a dálnic a rozhoduje se mezi dvěma variantami – u Litovle a poblíž Loštic. Ani jedna z alternativ se místním nelíbí, upozorňují na zastavění rozsáhlé plochy nejkvalitnější zemědělské půdy. Na setkání se zástupci investora apelovali na hledání jiných, vhodnějších míst pro výstavbu.
Ředitelství silnic a dálnic už několik let připravuje záměr výstavby odpočívadla na dálnici D35 a to buď v lokalitě poblíž Rozvadovic u Litovle nebo na pomezí katastrů obcí Loštice a Moravičany, tuto variantu označuje státní organizace jako Mohelnice. Projekt prochází procesem EIA, tedy posouzením vlivu na životní prostředí, při prvním podání jej krajský úřad vrátil k přepracování. Zpracovatel posudku dokumentaci doplnil, výhrady obcí, institucí a občanů ale přetrvávají.
Zástupkyně investora, tedy ŘSD, společně s představiteli krajského úřadu Olomouckého kraje a také se zpracovatelem dokumentace se setkali s občany na veřejném projednávání v Litovli, kde mohli zástupci obcí i veřejnosti pokládat dotazy k záměru. Argumentaci sledoval také zpracovatel posudku Pavel Cetl, který pro krajský úřad dle legislativy připravuje nezávislé zhodnocení předložené dokumentace i dalších vyjádření, která mohly pramenit i ze setkání v Litovli.
Krajský úřad bude poté rozhodovat, zda záměr odsouhlasí, či mu dá souhlasné stanovisko s podmínkami nebo projekt v této podobě z hlediska vlivu na životní prostředí zamítne. Na takřka tříhodinovém setkání poukázali občané a představitelé obcí na celou řadu aspektů spojených s obavami z hluku, světelného smogu, znečištění ovzduší, zásahu do krajinného rázu či ovlivnění zdrojů vody.
Úterý, 23. července 2024, 09:01
Olomoucký krajský úřad se opakovaně zabývá záměrem výstavby obrovské odstavné plochy u dálnice D35, která by měla vzniknout poblíž Litovle či Loštic. Ředitelství silnic má pro projekt nazvaný D35 odpočívka Mohelnicko dvě varianty, které procházejí...
Projekt D35 odpočívka Mohelnicko v lokalitě Mohelnice/Litovel pracuje se dvěma variantami umístění rozsáhlých parkovišť. V případě výběru verze u Litovle by chtělo ŘSD vybudovat dvě zrcadlové odpočívky po obou stranách dálnice D35 na úrovni litovelské části Rozvadovice. Každá z nich má nabídnout kapacity pro zaparkování 102 kamionů, 57 osobních aut či osmi autobusů, odpočívky mají zahrnovat i záliv pro nadrozměrná vozidla.
Druhou zvažovanou možností je pak výstavba jednostranného rozlehlejšího parkoviště mezi obcemi Loštice a Moravičany. V této oblasti by měla vzniknout místa pro odstavení 155 nákladních aut, 72 osobních vozů, osmi autobusů či desítky karavanů. Jako termín zahájení výstavby vybrané varianty odpočívky uvádí podklady pro proces EIA rok 2034.
Na setkání znovu zdůraznili své argumenty proti výstavbě zástupci dotčených obcí – Litovle, Loštic i Moravičan. „Chápu, že chceme mít na stole pomeranče a banány a je potřeba je nějak dovézt a řidiči kamionů někde musí dodržovat povinné přestávky. Ale proč se nevytipovalo místo mimo zastavěné oblasti. Chtěl bych apelovat na investora, zda by mohl záměr přehodnotit. Vím, že je s tím práce, ale my to tady potom budeme mít na 100 let,“ prohlásil starosta Litovle Viktor Kohout, který podobně jako jeho kolegyně a kolegové z dalších měst a obcí upozornil i na zábor nejkvalitnější zemědělské půdy.
Zastavění polí se předpokládá na úrovni 12,1 hektaru v případě budování velké odpočívky u Loštic a Moravičan a celkem 10,15 hektaru pokud by se měly stavět dva lichoběžníkové areály u Litovle. Podklady upozorňují, že celý záměr u Litovle by se stavěl na nejvýnosnější půdě. V případě odpočívky u Mohelnice by v I. třídě bylo 20 tisíc metrů čtverečních a dalších 100 tisíc metrů čtverečních pozemků uvažovaných pro stavbu je ve II. třídě ochrany.
Proti tomuto faktu se ohradili i představitelé agrárních podniků, značný podíl pozemků potřebných pro výstavbu vlastní u Litovle Zemědělské družstvo Unčovice, jehož zástupkyně na projednávání upozornila, že organizace pro odpočívku neprodá ani metr čtvereční své půdy.
Úterý, 13. srpna 2024, 07:06
Stát pokračuje prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic a ministerstva dopravy v přípravě mimořádně rozsáhlého projektu dostavby dálnice D35. Poslední chybějící úsek v regionu, který povede od Mohelnice ke Starému Městu poblíž Moravské Třebové,...
Na další postup v takové situaci se tázal také litovelský starosta, Barbora Dvořáková z ŘSD uvedla, že odpočívka se řadí podobně jako dálnice do veřejně prospěšných staveb. Po vyhotovení znaleckých posudků bude příslušná organizace posílat majitelům návrhy smluv pro prodej pozemků a v případě dvou odmítnutých variant už může začít vyvlastňovací řízení.
Starostka Loštic Šárka Havelková Seifertová připomněla, že negativních vlivů je pro občany malého města již nyní několik a dále se sčítají. „Zásadně nesouhlasíme s výrokem zpracovatele, že odpočívka je natolik významná stavba, že má přednost před ochranou zemědělského půdního fondu,“ poznamenala starostka.
Kateřina Ambrožová z oddělení životního prostředí ŘSD zdůraznila, že rozvoj odpočívek je zásadní a přispívá k bezpečnosti dopravy. Podle technické normy by měly odpočívky být vzájemně vzdálené nejméně 15 kilometrů. Na D35 je v tomto úseku odpočívka malé kategorie u obce Skrbeň, další se má stavět u Starého Města poblíž Moravské Třebové, tato místa dělí vzdálenost přibližně 50 kilometrů. Státní organizace preferuje rozmístění odpočívek do pravidelného rastru.
Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Miroslava Mazala je aktuálně na celé D35 od Ulíbic po Lipník nad Bečvou potřeba přibližně 1100 míst pro kamiony. „Aktuálně je na tomto úseku k dispozici 173 míst pro nákladní automobily. V aktivní přípravě je dalších 706 včetně odpočívky Mohelnice), respektive 755 včetně odpočívek Litovel míst pro nákladní automobily na připravovaných odpočívkách. Reálně jsme stále v dificitu přibližně 223, respektive 174 míst. Navíc intenzita dopravy stále roste. Čísla se neustále mění v závislosti na navazující přípravě ostatních odpočívek na trase,“ přiblížil mluvčí požadavky spojené s klíčovým zázemím na dobudovávané dálniční síti.
V případě kladného stanoviska krajského úřadu bude podle zpracovatele dokumentace Luboše Štancla na proces EIA navazovat celá řada dalších úkonů, při kterých se bude záměr ještě detailněji posuzovat.
„Po veřejném projednání vypracuje autorizovaná osoba na základě celého průběhu procesu EIA včetně veřejného projednání posudek, který bude obsahovat i návrh závazného stanoviska EIA. Závazné stanovisko krajský úřad vydá do 30 dnů od obdržení posudku,“ popsala již dříve další postup v této fázi přípravy záměru mluvčí krajského úřadu Alena Minxová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.