Pro zklidnění provozu na silnicích v Olomouci slouží také čtyři stacionární radary, od úvodu letošního roku postupně začaly fungovat ve Chválkovicích, Chomoutově, Holici a v Neředíně. Za tři čtvrtě roku eviduje město takřka 16 tisíc přestupků, které zaměstnanci vyřizují a rozesílají dopisy s pokutami. I z dalších míst v hanácké metropoli i okolí zaznívají požadavky na instalaci radarů. Radnice řeší, jak náročný příval administrativy zvládnout, aby bylo případně možné instalovat měřiče i do dalších lokalit.
Represivní automatické radary měří projíždějící vozidla od začátku roku ve Švabinského ulici ve Chválkovicích a také v Dalimilově ulici v Chomoutově, od dubna pak i na rušné čtyřproudové komunikaci v Přerovské ulici v Holici a naposledy se síť těchto zařízení rozšířila v červenci, kdy do ostrého provozu vstoupil měřič na ulici Okružní ulici v Neředíně.
„Od ledna 2024 do konce září 2024 činí počet přestupků ze stacionárních radarů celkem 15 618. Na pokutách za tyto přestupky bylo vybráno přibližně 10 milionů korun,“ informovala mluvčí olomoucké radnice Jana Doleželová. Kromě stacionárních radarů měří rychlost také strážníci na více než šedesáti schválených místech s využitím ručního laserového rychloměru LTI 20/20 TruCam II, měsíčně zaznamenávají přibližně 200 prohřešků, které se poté opět vypořádávají dopisem s pokutou.
„Přestupky z radarů vyřizují čtyři správní pracovníci, kteří zpracovávají všechny přestupky zjištěné automatizovanými systémy, kam patří i přestupky zjištěné skenovacím vozidlem – tedy stání na placeném parkovišti bez úhrady parkovacího poplatku,“ přibližuje mluvčí Doleželová. Za prvního půl roku provozu malé auto s kamerami přidalo do pracovní náplně zaměstnanců dalších přibližně šest tisíc přestupků.
Pátek, 19. července 2024, 15:24
Další úpravy v režimu placeného parkování v centru města připravuje olomoucká radnice, přívětivější má být systém pro osoby se zdravotním postižením či pro řidiče, kteří pro úhradu parkování používají mobilní aplikace. Olomouc zároveň dál připravuje...
Ze zkušeností místních obyvatel či ze statistik měření mobilním či informativním radarem dlouhodobě vyplývají požadavky na rozmístění dalších stacionárních přístrojů. „Na ulici Jižní se opakuje problém s nebezpečnou a rychlou jízdou řidičů. Žádáme Policii ČR i Městskou policii Olomouc o měření rychlosti a dodání stacionárního represivního radaru,“ uvedli například zástupci Komise městské části Slavonín po zářijovém jednání.
Situací z více lokalit se zabývá vedení města, komplikací je ale vysoký počet případů, který musí úředníci už nyní řešit. „Současný stav je na hranici kapacity výkonu pracovníků, v případě umístění dalších radarů bude třeba navýšit počet pracovníků adekvátně k počtu detekovaných přestupků,“ říká mluvčí.
Podle tajemníka Magistrátu města Olomouce Marka Černého se zvažují i možnosti, které by vyřizování agendy zjednodušily. „Zásadní problém není umístit radary, ale poté být schopen přestupky vůbec zpracovat. Řešíme i to, jestli bychom nemohli do procesu přidat i nějakou robotizaci, v ten okamžik bychom byli schopní zpracovat více přestupků. Doufám, že se to v nějaké dohledné době povede. Ale vždy do toho musí vstoupit i lidský faktor. Vylepšení může pomoct i třeba s přestupky v podobě jízdy na červenou a v případech dalších důležitých věcí z hlediska zlepšování bezpečnosti silniční dopravy,“ komentoval na jednání zastupitelstva tajemník olomouckého magistrátu. „Proces zpracovávání přestupků probíhá částečně automatizovaně, na základě zkušeností z jiných měst je eventuálně možné přistoupit k robotizaci za účelem vyšší efektivity práce a snížení zátěže pracovníků; v současnosti probíhají první jednání,“ doplnila mluvčí Doleželová.
Náměstek olomouckého primátora Otakar Štěpán Bačák (spOLečně) připomněl i skutečnost, že město bude mít v budoucnu na starost zřejmě i přestupky ze speciálních vah, které by měly být zabudované na dalších místech tuzemských dálnic a podle lokality pak záležitosti postihů přetížených vozidel vyřizuje příslušná obec.
„Účinnost radarů je kvalitní, po instalaci je vždy obrovský nárůst přestupků a poté se situace znalí umravní a dojde k poklesu překročení počtu překročení rychlosti. Postupně budeme nyní prověřovat skrytými měřiči navržené lokality, zda by byly pro umístění radarů vhodné. Pokud se podaří proces více automatizovat, tak není důvod nepřikročit k instalacím dalších radarů. Apelovat na řidiče značkami, nebo ani informativními zařízeními už nestačí,“ poznamenal na zastupitelstvu náměstek Bačák.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Většina těch přestupku bude bude do 10 km nad stanovený limit, možná i méně. Společenská nebezpečnost nulová, přínos do městské pokladny milionový. Dokud to někdo kompetentní nezastaví stane se z českých měst radarov, i sebe poctivější řidič se nakonec chytí do pasti. Nejsem proti radarům, ale.jen na místech kde mají smysl, před školami ,na nehodových úsecích atd.