Vysokorychlostní trať s tunelem v přírodní lokalitě Čekyňského kopce v těsné blízkosti Přerova je zpět ve hře. Železničáři původně uvažovali o úzkém ekoduktu, po protestech obyvatel a města ustoupili. Připravovaná krajinářská studie nyní zahrne obě varianty.
"Ve Vinarech se konalo pracovní setkání se zástupci Správy železnic, projektantů a místního výboru ve věci připravované VRT. Došlo zde k upřesnění podmínek zadání krajinářské studie s tím, že dojde ke zapracování více variant, nikoli jen varianty s ekoduktem, jak bylo plánováno," potvrdila senátorka za Přerovsko Jitka Seitlová (KDU-ČSL), která variantu s tunelem podporuje.
Dvanáctikilometrový úsek vysokorychlostní trati z Prosenic do Brodku u Přerova prochází v těsné blízkosti Přerova, na severu se napojí na úsek Moravská brána a železnici pro rychlovlaky dovede na trať k Olomouci. Nesouhlas vzbuzuje úsek u přerovských částí Čekyně a Vinary, kde trať prochází přírodní lokalitou Čekyňského a Popovického kopce. S takzvaných hlubokým zářezem v krajině místní lidé a zástupci Přerova nesouhlasí, celou lokalitu by zářez podle nich zničil.
Schůzky obyvatel a Správy železnic probíhají pravidelně ve zhruba měsíčním intervalu celé léto. "Na posledním jednání byl dohodnutý rámec pro zadání krajinářské studie. Jednou z variant je aktuální návrh, který předpokládá výstavbu zeleného ekoduktu. Další možností je propojení míst přechodu v jeden celek, tedy s parametry krátkého tunelu," potvrdila Nela Eberl Friebová ze Správy železnic.
Úterý, 8. října 2024, 17:03
Výkladní skříň české železnice, vysokorychlostní trať z Přerova do Ostravy, nabírá zpoždění. Více než šedesátikilometrový úsek z Prosenic na Přerovsku přes Hranice do Ostravy se začne stavět o dva roky později, než byl původní plán. Začátek se...
Samotné umístění budoucí vysokorychlostní železnice kolem Přerova je již konečné a s trasou se hýbat nijak nebude.
Skutečnost, že je tunel opět ve hře, přivítali obyvatelé Vinar a Čekyně. "Určitě jsme za to rádi. Když jsme se byli ve Francii podívat na VRT, tak tunel je při vjezdu a výjezdu vlaku docela hlučný, přece jen se tam tlačí vzduch. Ale nám jde o mimořádnou krajinu, kterou tady máme. Zářez šířky sto metrů by celou lokalitu opravdu rozpůlil. Jsme proto vděční, že se varianta s tunelem vrací do hry," neskrývala spokojenost předsedkyně místního výboru ve Vinarech Petra Kamelandrová.
Na stole jsou tak v současné době dvě varianty, asi šedesát metrů široký ekodukt a tunel, který je v podstatě ekoduktem rozšířeným na 350 metrů. "Bavíme se o pseudotunelu, je to zasypaný zářez v krajině, je to ekodukt rozšířený z 60 na 350 metrů. Nyní se vrací do hry," vysvětlila Kamelandrová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.