O vyvlastnění pozemků tří vlastníků je připravený usilovat Olomoucký kraj kvůli připravované stavbě nové silnice mezi kruhovým objezdem u Globusu a olomouckou městskou části Řepčín. Právě kraj je investorem záměru, který má dopravně ulevit severozápadní části hanácké metropole. Hejtmanství pro dvě etapy výstavby již žádá o stavební povolení, musí ale dořešit i majetkoprávní záležitosti.
Pátek, 15. listopadu 2024, 16:46
Nově zvolení krajští radní na svém prvním zasedání rozhodli o nákupu nových automobilů za 3,5 milionu korun. Dvě auta vyšší střední třídy budou sloužit přímo vedení kraje, vůz SUV dostanou zaměstnanci, ale ještě předtím bude k dispozici placenému...
Zejména kvůli těžké nákladní dopravě projíždějící přes olomoucké čtvrti Řepčín a Hejčín vznikl projekt takzvaného severního spoje, tedy trasy mezi kruhovým objezdem u Globusu a Řepčínem. Jedná se přeložku krajské silnice II. třídy do nové polohy, jejíž součástí bude také nová menší okružní křižovatka. Řidiči by pak mohli přes rondel u Globusu směřovat dál na dálnici D35, neprojížděli by přes hustě obydlenou oblast města.
Stavět by se mělo ve dvou etapách, pro obě již hejtmanství získalo územní rozhodnutí. Podle mluvčí Olomouckého kraje Vladimíry Hacsikové byla před rokem podána žádost o stavební povolení na I. etapu, v únoru 2024 pak kraj obdržel informaci o zahájení stavebního řízení. „Stavební úřad Magistrátu města Olomouce však dosud nevydal stavební povolení. Do dvou měsíců po vydání stavebního povolení bude zpracována dokumentace pro výběr zhotovitele stavby,“ popsala mluvčí plány pro spojnici okružní křižovatky Globus a stávající silnice II/635, tedy Křelovské ulice.
Před půl rokem podalo hejtmanství žádost o stavební povolení také na navazující úsek, který povede až k ulici Řepčínské a má zahrnovat také menší kruhový objezd. „Nyní probíhá vodoprávní řízení, následně by mělo proběhnout stavební řízení. Do čtyř měsíců po vydání stavebního povolení bude zpracována dokumentace pro výběr zhotovitele stavby. Lze tedy předpokládat, že v průběhu roku 2025 bude kompletně dokončena projektová dokumentace a může být zahájeno výběrové řízení na zhotovitele stavby,“ shrnula Hacsiková.
Podle programového prohlášení podporuje výstavbu komunikace na okraji města také vedení olomoucké radnice, které na tomto záměru s krajem spolupracuje. Zastupitelstvo města na posledním jednání schválilo také výkup dalších pozemků v oblasti, které jsou potřebné pro související výstavbu stezky pro pěší a cyklisty. Nesouhlasilo ale zároveň s nabídkou jednoho z vlastníků, který za pozemky požadoval částku čtyři tisíce korun za metr čtvereční.
Pro vybudování silnice a kruhového objezdu pak dlouhodobě pracuje na majetkoprávní přípravě krajský úřad. Mluvčí Hacsiková připomíná, že stavba může začít, až dojde k vypořádání všech dotčených pozemků. „V tuto chvíli je převážná část pozemků vykoupena. Zbývá dořešit dotčené pozemky čtyř vlastníků. S jedním vlastníkem probíhají jednání, u pozemků zbývajících tří vlastníků schválilo Zastupitelstvo Olomouckého kraje dne 17. června 2024 kroky vedoucí k zahájení vyvlastnění pozemků a následné podání žádosti o zahájení vyvlastňovacích řízení. Na základě toho museli být vlastníci nejprve opětovně osloveni, nabídnuta jím i výměna pozemků a v případě jejich nesouhlasu, což se stalo, je nyní postupně přistupováno k podání žádosti o zahájení vyvlastnění,“ uvedla mluvčí hejtmanství.
Pátek, 1. září 2023, 14:57
Významnou investici do nového úseku silnice napojující se do kruhového objezdu nedaleko Globusu v Olomouci plánuje Olomoucký kraj. Stavba za přibližně 110 milionů korun má přinést citelnou úlevu severozápadní části města, která je vytížená nákladní...
Jedním z klíčových pozemků, které přímo sousedí s rondelem u Globusu, je rozlehlý kus orné půdy s parcelním číslem 930/7. O získání potřebné části kraj usiluje od roku 2010. Podle Pavla Srovnala, zástupce majitelky pozemku Heleny Borské, je variantou prodej celého pozemku, nebo změna územního plánu, aby na zbývající části bylo možné stavět. Loni kraj nabízel v tomto území výkupní cenu 630 korun za metr čtvereční, hodnota je ale podle Pavla Srovnala výrazně vyšší.
„Se zástupci kraje a města jsme si vyjasnili představy, za jakých podmínek by bylo možné dál vůbec jednat. Paní doktorka Borská zhruba před rokem kvůli postoji kraje odmítala další jednání, ale bloky se odbouraly. Požadovali jsme tedy změny v územním plánu, které ale nebyly schváleny. Nabídnuté pozemky ke směně pro nás byly neakceptovatelné. Trváme na tom, že cena za pozemek nepůjde pod tři tisíce korun za metr čtvereční, vzhledem k tomu, že v této lokalitě se provádí za tuto cenu výkupy. Na tahu je kraj nebo město, naše stanovisko je konzistentní,“ uvedl předseda představenstva společnosti První olomoucká realitní.
Pokud nedojde k dohodě, mohl by se tak nejen pozemek 930/7 stát předmětem vyvlastňovacího řízení. „Vidím takovou variantu jako velice úsměvnou. Nyní ještě nechci říkat, jaké karty bychom v takovém případě byli nuceni použít,“ podotkl Pavel Srovnal, který se pozastavuje i nad samotným významem stavby severního propoje, jehož předpokládaná cena se loni pohybovala okolo 110 milionů korun. Na kruhovém objezdu u Globusu přibližně za rok dojde zprovozněním stavby D35 Křelov-Slavonín k výraznému snížení provozu. Rameno okružní křižovatky Globus ve směru na Mohelnici povede pouze ke Křelovu-Břuchotínu, kde se napojí na současnou silnici II/635, tedy „starou“ cestu do Litovle. Dálnice D35 bude mít novou oddělenou trasu.
„Silnice od Globusu do Řepčína je nyní už nepotřebný záměr, první úvahy o této stavbě byly v 90. letech minulého století. Aktuálně se staví nový úsek D35, po jeho dokončení bude současná silnice I/35 ve směru od Křelova nevyužitá, bude zřejmě jen pro místní. V prostoru u Prachárny by se dala vytvořit například jen nová křižovatka, kterou by se připojila stávající komunikace z Řepčína,“ uvažuje představitel První olomoucké realitní.
Podle mluvčí hejtmanství nemá blížící se dokončení stavby tříkilometrového úseku, který odvede dopravu z kruhového objezdu u Globusu, vliv na prioritizaci stavby silnice do Řepčína. „Po dokončení D35 se značně sníží dopravní zatížení na okružní křižovatce, což umožní naší stavbě jednodušší napojení silnice II/448 na okružní křižovatku,“ dodala Hacsiková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.