Přední příčky v celostátní analýze cyklistické infrastruktury obsadila města z Olomouckého kraje – Uničov, Prostějov a Olomouc. Uničov dokázal obhájit loňské vítězství. Olomouc, zařazená do kategorie měst se sto tisíci a více obyvateli, se umístila mezi velkými sídly také nejvýše. Žebříček 127 měst sestavuje on-line magazín Městem na kole, základním ukazatelem je poměr délky označených tras pro cyklisty vůči celkovému rozsahu uliční sítě měst.
S výrazným náskokem oproti ostatním obcím České republiky zvítězil v analýze vycházející z mapových dat Uničov na Olomoucku. „Uničovu gratulujeme k opětovnému prvnímu místu a pevně doufáme, že Vás ostatních 127 měst bude v hustotě cyklotras časem dohánět. A že lidé budou kolo využívat k dopravě častěji! Je fajn, že Uničov nespí na vavřínech a staví cyklostezku ke koupališti,“ napsali zástupci magazínu Městem na kole.
Ze šesti měst nad 100 000 obyvatel se stejně jako loni nejvýše umístila Olomouc, v žebříčku CykloRank Česko 2024 si udržela 13. místo. Mírně na 24. místo si proti loňsku pohoršila Plzeň, o deset pozic na 35. místo klesla Praha. Ostrava na 37. místě se posunula o jednu pozici dopředu. Ve druhé polovině pořadí zůstaly z velkých měst Brno na letošním 82. místě a Liberec o jednu pozici níž.
Pátek, 29. listopadu 2024, 14:35
Podle aktuálního statistického vyhodnocení takzvaného Indexu kvality života se na prvním místě v Olomouckém kraji umístilo město Litovel. Společnost Obce v datech každoročně s využitím statistik sestavuje žebříček více než 200 obcí s rozšířenou...
Z krajských měst výrazně výše poskočila díky novým investicím Jihlava. Posunula se z loňského 35. na letošní 26. místo. „Překvapivé je, že i když Praha oproti minulému roku přidala téměř 100 kilometrů nových cykloopatření, v žebříčku se přesto posunula o deset míst níže. Může za to především rozvoj cyklistické infrastruktury v menších městech a také to, že jsme v nich detailně aktualizovali mapové podklady,“ uvedl koordinátor projektu Martin Šnobr z magazínu Městem na kole. Žebříček tak lze podle něj chápat i jako výzvu k aktualizaci otevřených mapových podkladů, které lidem jezdícím na kole usnadňují plánování tras.
Pořadí měst určuje algoritmus inspirovaný estonským výzkumem, nejvíce bodů dává za cyklostezky oddělené od ostatní dopravy. Plusové body města dostávají také za vyhrazené i nevyhrazené cyklopruhy, stojany na kola, cykloobousměrky nebo pěší zóny s povolenou jízdou kol. S menší vahou se započítávají pruhy pro autobusy s povolenou jízdou kol nebo piktogramové koridory. Žebříček naproti tomu nezohledňuje kvalitu povrchů, souvislost tras nebo jejich napojení na hlavní ulice, což může být v praxi pro pohodlnost jízdy na kole důležité, uvedl magazín Městem na kole. Žebříček publikoval stejně jako jeho loňský první ročník ve spolupráci s výzvou Do práce na kole a spolkem Plzeň na kole.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.