Prostějovská radnice v závěru roku hledala kvůli končící smlouvě poskytovatele služby sdílených kol na další dva roky, nový kontrakt podepsala se společností Rekola. Ta zajišťovala bikesharing ve městě i v předchozích letech. Počet bicyklů, které si mohou lidé v ulicích zapůjčit, se navýšil, a navíc jsou jim k dispozici i elektrokola. Dva dražší dopravní prostředky už někdo v úvodních týdnech stačil poničit.
Podle smlouvy o provozování bikesharingu má v dalších dvou letech zajišťovat pro Prostějov firma Rekola 75 stanovišť pro vypůjčování a vracení kol, na kterých bude uživatelům k mání nejméně 165 klasických kol a nově také 15 elektrokol.
„Celkově je to o 40 kol více než loni, přesně o 25 běžných a 15 elektrokol. Ta si zájemci mohou vypůjčovat a odstavovat na nejméně 75 určených místech, a to jak „pevných“, tak „virtuálních“. Sdílená kola se v našem městě těší velké oblibě, koneckonců i proto jsme rozšířili možnost využívat tento způsob přepravy celoročně. Pochopitelně teď v zimě musí každý uživatel zvážit klimatické podmínky. Věřím, že bude zájem i o elektrokola, která jsou v nabídce sdílených kol novinkou,“ komentovala na webu města náměstkyně prostějovského primátora Milada Sokolová (ODS).
Město za každou výpůjčku běžného kola platí provozovateli 11,5 korun včetně DPH, u elektrokola pak 23 korun, maximální měsíční úhrada je 600 tisíc korun. Za dva roky sjednané spolupráce tak Prostějov podpoří tuto formu ekologické mobily maximálně částkou 14,4 milionu. V roce 2024 evidují Rekola v Prostějově 299 759 jízd, ve městě je přes 10,5 tisíce registrovaných uživatelů. Podle předchozího nastavení dotovalo město půlhodinovou jízdu zdarma vyšší částkou, v nové smlouvě se příspěvek snížil a doba bezplatné vypůjčky je stanovená na čtvrt hodiny.
Čtvrtek, 7. listopadu 2024, 17:06
Necelý měsíc budou ještě Olomoučanům k dispozici sdílená kola společnosti nextbike, firma má v plánu tuto službu v krajském městě do konce listopadu zrušit. Důvodem má být podle provozovatele nedostatečná podpora ze strany radnice. V Olomouci má...
Podle Jana Střechy, marketingového ředitele firmy Rekola, je spuštění služby sdílených elektrokol v Prostějově velmi úspěšné. „Naše další zkušenost s nimi je ve Žďáru, kde jsme je ale neprovozovali v lednu, nemohu tak udělat srovnání. Počet jízd na elektrokolech předčil naše očekávání. Bohužel jsme se ale setkali i s vandalizací jednoho z elektrokol,“ popsal Jan Střecha poznatky z úvodních týdnů po rozšíření flotily bicyklů v Prostějově.
Provozovatel služby věnuje novince pozornost tak, aby byla také elektrokola stále připravená ve funkčním stavu. „Dojezd záleží na zvolené trase, teplotě a dalších faktorech. Obecně ale plně nabitá baterie vydrží přibližně 70 kilometrů provozu. Měníme ji však dříve, aby se na ni mohli uživatelé spolehnout,“ podotkl Střecha.
Podle náměstkyně Sokolové už došlo i k dalšímu poškození elektrokola. „Je velmi smutné, že se někteří uživatelé neumí ke sdíleným kolům chovat. Jakýkoliv prvek, který je na kole, čelí obřímu pokušení všech vandalů, dost často to dopadne tak, že na kole nevydrží. Dvě elektrokola jsou už teď mimo provoz! Je znát, že není-li to ‚moje‘, ničím to,“ přemítala na sociálních sítích.
Rekola dlouhodobě evidují v Prostějově značný zájem o služby sdílených kol. Na klasickém kole mají s ohledem na příspěvek města čtvrthodinou jízdu zdarma, u elektrokola jde o pět minut. U běžného kola pak tarif při překročení patnáctiminutové lhůty stanovuje cenu za půlhodinovou jízdu 25 korun, u elektrokola se po pěti minutách platí tři koruny za minutu výpůjčky. „Poptávka v Prostějově je velká, sdílená kola se tam stala součástí každodenního života,“ dodal Jan Střecha.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.