Po čtyřech letech návrat k původní verzi. Jednosměrky z Horního náměstí v Olomouci čeká změna

Autoři | Foto Stanislav Heloňa

Olomoucká radnice se zaměřila na analýzu dopravního režimu v pěší zóně v nejužším historickém jádru města. Před přibližně půl rokem se zkrátila doba, během které je oblast dostupná pro zásobování, taxi služby a další vozidla. Úprava se stala terčem kritiky především ze strany podnikatelů. Podle vedení města ale změna přinesla pozitivní efekt a výhrad ubylo. V plánu je také opětovné prohození směřování provozu v ulicích Ostružnická a Ztracená, které se naposledy měnilo před čtyřmi lety.

Olomoučtí radní tento týden projednávali vyhodnocení úprav dopravního režimu v pěší zóně na Horním náměstí. Od 1. prosince mohou jezdit taxíky do vymezené oblasti v samotném centru města od 18 do 11 hodiny, dříve mohli zónou projíždět celý den. Zásobování mohlo dopoledne na náměstí do 10 hodin, nyní pouze do 9. hodiny.

„Omezení zásobování a dopravy na náměstí velmi přispělo ke zklidnění dopravní situace. Náměstí se stalo opět pěší zónou. Lidé chodí velmi poklidně i po komunikacích, nemají strach z toho, že je může srazit auto. Vyhodnocovali jsme i stížnosti, které jsme z počátku zaznamenávali od provozovatelů restaurací, obchodů i některých občanů, postupně se ale výhrady snížily až vymizely. Lidé se přizpůsobili nové situaci,“ komentovala náměstkyně olomouckého primátora pro oblast dopravy Miroslava Ferancová (ANO). „Emoce nakonec opadly a všichni se s tím srovnali, domluvili se i s dodavatelskými službami, které zaváží zboží. Taxi služby si velmi pružně našly místa, kde mohou lidé z pěší zóny nastoupit. Ve večerních hodinách, kdy lidé jedou třeba z divadla nebo restaurací, tak už taxíky zase mohou na náměstí,“ dodala.

Síť cyklostezek v Olomouci vylepší úsek v Neředíně. Další etapa čeká na náročné výkupy pozemků

Dlouho připravovaný záměr stavby trasy pro cyklisty mezi Olomoucí a Topolany vstoupil do první fáze výstavby. Více než kilometrový úsek zlepší situaci na okraji Neředína, pro navazující delší část za dálnicí D35 k Topolanům řeší radnice výkupy...

Dodržování stanovených pravidel podle zástupců radnice důsledněji hlídají strážníci. „Městská policie tam i dnes velmi zvýšila svou činnost, budou dohlížet i na to, aby se Horní náměstí nestalo zase zónou, kudu si budou taxíky nebo různé rozvážkové služby zkracovat cestu. Aby tam zkrátka jezdily jen v případě, že tam v určeném čase vezou zákazníka nebo objednávku. Když ale někdo stojí v zóně ještě v 9:15, tak mu nedávají hned pokutu, ale upozorní ho, že už by měl náměstí opustit a tak dále. Funguje to v této přívětivější formě,“ podotkla Ferancová.

Na podzim 2021 došlo ke změně vedení dopravy ve dvou souběžných jednosměrných ulicích Ostružnická a Ztracená, které slouží u Horního náměstí i jako komunikace pro příjezd a výjezd. V posledních letech radnice zavedla variantu, při které se řidičům mírně zkomplikovala jízda tím, že nemohli jet rovně od Pavelčákovy ulice přes náměstí do Ztracené, ale museli zatočit před kašnou a poté pokračovat pro opuštění náměstí do Ostružnické ulice. „Tuto úpravu jsme také vyhodnotili. Obě dvě řešení mají své výhody a nevýhody. V minulosti, když byl výjezd Ztracenou ulicí, tak to vedlo k tomu, že taxi služby si přes centrum města zkracovaly cestu a projížděly rovně přes náměstí a i celkem rychle. Proto se ulice prohodily, aby museli obkroužit radnici a neměli řidiči tak přímou cestu,“ vysvětlila primátorova náměstkyně.

K možnosti navrácení přímého průjezdu podle ní přispívá změna časového režimu, který provoz na náměstí přes den zklidnil a také další argument v podobě snížení zátěže na cennou historickou dlažbu mezi budovou radnice a Caesarovou kašnou.

Jaký máte názor na omezení vjezdu aut na Horní náměstí v Olomouci?

 
 
 
Celkem hlasovalo61 čtenářů
 

„Projednávaly se možnosti omezení vjezdu těžké techniky v podobě vozů pro svoz odpadu nebo například nákladních aut s pivem a podobně. Uvažovala se možnost, jak by se zamezil těmto vozidlům na Horní náměstí, ale ukázalo se, že technické služby nemají auta s menší tonáží a s potřebnou technikou pro nadzvedávání a vysypávání kontejnerů se ani taková nevyrábějí. I pro ochranu dlažby je tedy dobré, že výjezd bude opět ulicí Ztracenou. Tím se sníží počet aut, která budou po dlažbě mezi kašnou a radnicí projíždět. Navíc v tomto prostoru bývají často umístěné různé tematické výstavy s informačními panely,“ upozornila Miroslava Ferancová.

Ta doplnila, že další možné změny v pěší zóně v centru Olomouce zatím vedení město neprojednávalo, k prohození jednosměrek by mělo dojít na podzim. „Přesný termín zatím nemáme, budeme muset požádat dopravní inspektorát o změnu značení. Proces trvá obvykle asi dva měsíce, k otočení jednosměrek by mohlo dojít v říjnu nebo v listopadu,“ uzavřela náměstkyně Ferancová.


 

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Doprava, omezení, zákaz vjezdu, pěší zóna, Olomouc, Horní náměstí, jednosměrky, Ostružnická, Ztracená, Olomoucký kraj

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.