Vžít se do role závodního jezdce či se seznámit s historií i současností automobilových závodů do vrchu na trati Ecce Homo mohou návštěvníci expozice, jež byla dnes otevřena v prostorách bývalého augustiánského kláštera ve Šternberku na Olomoucku. Vybudování expozice s interaktivními prvky stálo přes dva miliony korun, řekl dnes novinářům předseda Automotoklubu Ecce Hommo Šternberk Vlastimil Malík.
Lidé mohou zhlédnout například Síň slávy s několika instalovanými obrazovkami, na kterých jsou promítány filmy a obrazové informace o legendárním závodu i jeho slavných účastnících. Dominantou tohoto prostoru je závodní vůz. V další místnosti jsou automobilové trenažéry pro dospělé i děti, dětský autoservis, v němž si lze vyzkoušet základní opravu auta či změřit rychlost výměny kola, autodráha i stavebnice závodních vozů.
"Moje původní myšlenka byla, že uděláme výstavu plakátů a historických předmětů, nakonec to dopadlo úplně jinak. Z původně plánovaných nákladů 800.000 korun jsme se přehoupli přes dva miliony. Ještě nejsme u konce a nějaké další peníze budeme potřebovat," uvedl Malík.
Město nové expozici zdarma poskytlo prostory v augustiánském klášteře, pomohli sponzoři i drobní dárci. Podle starosty Šternberka Stanislava Orsága (ODS) si slavná trať vlastní expozici zasloužila. "Když se podíváme do historie našeho města, tak tady máme nádherné budovy, hrad, kostel a jednou z nejstarších značek ve Šternberku je také trať Ecce Homo, která letos slaví 110. výročí," řekl Orság.
Návštěvníci expozice v budoucnu budou moci změřit své řidičské dovednosti na virtuální trati Ecce Homo, která zatím v nabídce simulátoru chybí. "Chceme pak vypsat závod na virtuální trati a při vyhlašování mistrů Evropy na náměstí budeme vyhlašovat také mistra na virtuální trati. Uvidíme, zda se na ní podaří pokořit reálný traťový rekord," řekl Malík.
Závodníci 7800 metrů dlouhou trať Ecce Homo zdolávají stále rychleji. V roce 1972 měl nejrychlejší jezdec průměrnou rychlost zhruba 109 kilometrů za hodinu, aktuální rekord je bezmála 170 kilometrů za hodinu. V některých úsecích automobily po trati uhání rychlostí přes 250 kilometrů za hodinu.
"Mnohokrát jsme si mysleli, že traťový rekord se už dál neposune. Rekord ale dál narůstá," řekl Malík. Závodníci mají stále kvalitnější auta a v případě příznivého počasí jej můžou opět pokořit. "Když přijde správné teplo, vlhkost a pneumatiky budou mít tu správnou přilnavost, tak si myslím, že rekord ještě půjde pokořit," dodal.
Na závodní trati u Šternberka se pravidelně konají automobilové závody do vrchu. Obzvláště proslulým je závod ME Ecce Homo, který bude trať hostit o víkendu, a závodní klání Ecce Homo Historic.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.