Po kritické situaci na regionální železnici mezi Olomoucí a Uničovem z přelomu října a listopadu se v následujících týdnech komplikace spojené se zabezpečovačem ETCS zmírnily. Zrekonstruovaná trať na Olomoucku je úsekem, kde dochází ke komplexnímu a dlouhodobému testování významné technologie pro páteřní železnice České republiky. To s sebou ale neslo řadu případů, kdy došlo k nenadálému zastavení vlaků a výrazným zpožděním.
Závěr října a začátek listopadu byl nejen pro železniční dopravce a Správu železnic (SŽ), ale hlavně pro cestující na trati mezi Olomoucí, Uničovem a návazně i Šumperkem nepříjemným obdobím. Došlo k celé řadě nečekaných zásahů evropského zabezpečovacího systému ETCS do jízd železničních souprav. Automatická soustava, která má v ČR i v zahraničí zamezit selháním lidského faktoru, vlaky chybně zastavovala. Podle Správy železnic se jednalo o přibližně dvě procenta jízd. „Naším cílem ale samozřejmě je, aby k takovým situacím nedocházelo vůbec,“ podotkla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Úterý, 7. listopadu 2023, 14:48
Značné množství stížností zavalilo organizaci KIDSOK, která v Olomouckém kraji zajišťuje součinnost jednotlivých částí veřejné dopravy. Důvodem jsou zpoždění spojů na nedávno kompletně zmodernizované trati mezi Olomoucí, Uničovem a Šumperkem....
I uvedená dvouprocentní nespolehlivost způsobila totiž desítky odřeknutých vlaků či výrazně zpožděných spojů. Vyladěním ETCS se intenzivně zabývají zástupci dopravců, Správy železnic, Drážního úřadu i Olomouckého kraje, který regionální dopravu na železnici objednává. Podle mluvčí hejtmanství Aleny Minxové se situace v průběhu listopadu výrazně zlepšila. „Pouze 14. listopadu došlo k odřeknutí dvou vlaků a dva vlaky měly zpoždění do 30 minut a 15. listopadu došlo k částečnému odřeknutí dvou vlaků a zpoždění do 30 minut na osmi vlacích. Mimo tyto dny nedošlo k žádnému výkyvu,“ informovala mluvčí.
Děním na Uničovce, tedy železnici Olomouc – Uničov, se zabývá i ministerstvo dopravy. Právě úsek na Hané má v reálných podmínkách přinést zkušenosti, které jsou potřebné pro zavádění výhradního provozu ETCS na mnohonásobně více vytížených železničních koridorech. Ani zde pak nebudou moct jezdit vlaky, které nejsou vybaveny mobilní částí zabezpečovače. „Z dosavadních zkoumání vyplývá, že problémy jsou v komunikaci mezi traťovou částí a vozidlovou částí systému ETCS. Expertní skupina se shodla, že v případě výpadku komunikace je potřeba okamžitě zajistit data z přenosové sítě a z daného vozidla, aby bylo možné vše vyhodnotit. Rychlost shromáždění potřebných dat u provozovatele infrastruktury bezprostředně po výpadku komunikace je zásadní,“ uvedl mluvčí resortu dopravy František Jemelka.
Jednotnou evropskou technologií ETCS je již vybaveno 903 kilometrů českých tratí a příprava pokračuje dál, aby mohl být spuštěn výhradní provoz na koridorech v roce 2025. Vozidel s nainstalovanou palubní částí ETCS se po českých kolejích v tuto chvíli pohybuje 639.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.