Olomoucká radnice již několik let sleduje obsazenost provozoven v historickém centru města. Tvrzení, že se obchody a restaurace z centra stěhují do okolních nákupních center se nepotvrzuje. Podle dat se v průběhu pěti let počet provozoven v centru nemění. Například loni jich bylo v Městské památkové rezervaci prázdných dvanáct procent.
Počet obchodů nebo restaurací v Městské památkové rezervaci sleduje už pět let Odbor strategie a řízení magistrátu ve spolupráci se studenty Přírodovědecké fakulty UP. „Toto mapování provádíme hlavně z toho důvodu, abychom si ověřili, zda má přítomnost větších nákupních středisek v okolí centra dopad na zdejší maloobchodní síť, popřípadě sledovali, jak se vyvíjí a mění struktura obchodů a služeb v centru města,“ vysvětlil náměstek primátora Tomáš Pejpek (ProOlomouc a Piráti). Sledování podle radnice také pomáhá sledovat naplňování Strategického plánu rozvoje města.
Mapování se zaměřuje pouze na provozovny, které jsou v přízemí budov v rámci Městské památkové rezervace. Ty ve vyšších patrech jsou sice zdokumentovány, ale do statistik zařazeny nejsou. Do sledování se také nezahrnují provozovny veřejných institucí, parkovací domy nebo základních, středních a vysokých škol.
Neděle, 25. února 2024, 12:56
Přes dvě a půl miliardy korun odvedli loni celníci z Olomouckého kraje jako výsledek své činnosti do státního rozpočtu. Částka vybraná na cle, spotřebních daních a poplatcích je takřka stejná jako o rok dříve. Výrazný nárůst prohřešků zaznamenali...
V průběhu pětiletého sledovacího období se čísla výrazně nemění. „Poměr obsazených a prázdných provozoven zůstává přibližně stejný, částečně se ale mění jejich struktura. V posledním roce například přibylo více provozoven se službami oproti obchodu, ale i tam jde jen o jednotky procent,“ uvedl Dušan Struna z Odboru strategie a řízení. V loňském roce bylo z celkového počtu 831 provozoven prázdných 12 procent z nich. O rok předtím šlo o 13 a půl procenta.
V rámci sledování byly provozovny rozděleny do tří kategorií: obchody, služby a jiné. Služby tvoří 57 procent, obchody 40 procent, zbylá tři procenta spadá do kategorie „jiné“. V oblasti služeb dominuje 185 provozoven z kategorie stravování, především kavárny, bary a restaurace. „Poměrně velké zastoupení mají i bistra. Dále jsou zastoupeny fastfoody, hospody nebo vinárny,“ upřesnil Struna. Druhou nejčastější kategorií je krása a relaxace, tedy kadeřnictví, kosmetiky, masáže nebo solární studia.
Do kategorie zábava a kultura bylo zařazeno 26 provozoven. Tam patří galerie, kluby, herny, kino a kulturní centrum. Zbylou část služeb tvoří banky, spořitelny, pojišťovny, cestovní a realitní kanceláře nebo ubytovací zařízení.
Sobota, 24. února 2024, 09:56
Olomouc pokračuje v motivaci provozovatelů restaurací k úpravě jejich vzhledu a předzahrádek. Radnice se již několik let snaží, aby provozovny v centru města nerušily jeho historický ráz. V posledních několika letech vytvořila návod a metodiku, jak...
Obchodů je v rámci historického centra Olomouce dohromady 295. Asi třetinu z nich tvoří maloobchod s ostatním zbožím, jako jsou optiky, klenotnictví, zdravotnické a kosmetické výrobky nebo květiny. Obchodů s oděvy, obuví nebo módními doplňky je v centru 71. Třetí největší podkategorií byly v loňském roce obchody s potravinami, nápoji a tabákovými výrobky, těch bylo dohromady 49.
Více než třicet provozoven se specializuje na prodej výrobků pro domácnost a dalších 25 obchodů nabízí knihy, hračky či výtvarné potřeby. „Pak jsme zvláště vyčlenili podkategorii nespecializované prodejny, kam bylo zahrnuto celkem 15 obchodů, které obsahují více druhů zboží. Spadá sem například i Galerie Moritz, protože byla při zpracovávání výsledků brána jako jeden celek,“ uzavřel Struna.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Kapitalizmus je rozdrtil aji přes to, že šróbovali ceny nahoru !