Unikátní lokomotivu zvanou Asynchron mohou již několik týdnů obdivovat lidé v Přerově u výpadovky na Bochoř. Jediný exemplář stroje vyrobeného na konci 80. let 20. století plzeňskou Škodovkou se podařilo před sešrotováním zachránit přerovské firmě Českomoravská železniční opravna .
Neděle, 10. listopadu 2024, 09:58
Dnešní umístění Olomouce na hlavním železničním koridoru má své jasné historické kořeny. Z hanácké metropole vyrážely první vlaky propojující Prahu s centrem Rakouska-Uherska ve Vídni. První státní dráha z Olomouce se zde napojovala na nejstarší...
Unikátní lokomotivu 169 001 zvanou Asynchron zachránila přerovská společnost ČMŽO - Českomoravská železniční opravna. Stroj vyrobila v jediném exempláři na konci 80. let 20. století plzeňská Škodovka. Prototyp měl speciálními asynchronními motory, podle nichž se lokomotivě začalo přezdívat. Uvedení do zkušebního provozu v roce 1989 bylo velkou událostí, kterou sledoval dobový tisk, rozhlas i televize.
Veřejnost zaujal nový design, výrazná červená barva a samozřejmě také proklamované technologické inovace včetně mluvícího počítače v kabině strojvedoucího.
Speciální škodovácké řešení asynchronních motorů se však v běžném provozu neosvědčilo. Lokomotiva byla proto opatřena novými podvozky s rychloběžnými motory a nápravovými převodovkami. Poté sloužila zejména jako experimentální prototyp, k vidění byla i v běžném provozu. Po roce 1997 byla odstavena v České Třebové a Plzni.
Před sešrotováním ji v roce 2020 zachránila přerovská společnost ČMŽO, která Asynchron koupila a ve svém závodě zrenovovala. Od léta letošního roku je tato mimořádná technická památka k vidění před administrativní budovu ČMŽO v Kojetínské ulici v Přerově.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.