Z dvaceti sondážních jam odčerpávají odborníci toxický benzen po páteční havárii a požáru cisteren v Hustopečích nad Bečvou na Hranicku. Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) sanační opatření funguje a množství nebezpečné látky ve spodních vodách klesá. Ministr zároveň ubezpečil, že ovzduší v okolí není pro občany rizikové.
„Mám mírně optimistickou zprávu, k dnešnímu ránu jsou měření o trochu nižší než ve středu. Stále jsme v limitu v mikrogramech, jde o 670 mikrogramů (0,67 miligramu), limit, který se týká nebezpečnosti vůči rybám, je 3,5 miligramu. Jsme tak stále řádově níže, než je kritická mez. Z tohoto pohledu se zatím zdá, že ta opatření, která tady byla provedena, tedy odčerpávání benzenu, který se mísí s podzemní vodou, jsou funkční," uvedl na tiskovém brífinku přímo v lokalitě havárie ministr životního prostředí Petr Hladík.
Po odčerpání cisteren bude podle něj následovat odvětrání, teprve poté budou moci odborníci přistoupit k likvidaci. V další fázi po likvidaci poškozených a po mohutném požáru zdeformovaných cisteren, které se budou na místě rozstřihávat, se podle ministra Hladíka přistoupí k odtěžování kolejového svršku a kontaminované zeminy. Jak dlouho budou sanační opatření trvat, dnes zástupci štábu na místě odhadnout nedokázali.
Středa, 5. března 2025, 17:03
Toxický benzen, který unikl z havarovaného vlaku na Přerovsku, zasáhl podzemní vody. V sanačních jámách poblíž místa nehody rozbory potvrdily nebezpečné kontaminace těkavými organickými látkami. Úřady intenzivně pracují na tom, aby omezily další...
Mluvčí Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje Lucie Balážová přiblížila, že i šest dní po nehodě pracuje na místě 110 hasičů z 21 jednotek, funguje i mezikrajská spolupráce, zapojení jsou také hasiči z chemičky DEZA, ze které jela havarovaná vlaková souprava a také specialisté ze Správy železnic. „Pásové rypadlo Záchranného útvaru HZS ČR bude dnes hloubit další kontrolní sondy. Stále využíváme zodolněnou cisternu TITAN k protipožárním opatřením při práci v nebezpečné zóně. Připravujeme prostor pro nasazení lokomotivy s parním generátorem pro hrubou očistu zbylých 12 poškozených cisteren a snížení výbušné koncentrace benzenu uvnitř vagónů a v jejich bezprostředním okolí. Stále zasahujeme v protichemických oblecích v nebezpečné zóně. Probíhá dekontaminace zasahujících hasičů,“ doplnila mluvčí Balážová.
Ze 17 cisteren naplněných 1020 tunami toxického benzenu, které v pátek havarovaly a většina z nich vzápětí vzplála nedaleko železniční stanice, se podařilo hasičům zachytit 360 tun této toxické látky. Část zůstala ve dvou nepoškozených cisternách, které požár nepohltil, zbytek se podařilo hasičům přečerpat. Dnes pracují na poslední cisterně, informoval ředitel HZS Olomouckého kraje Karel Kolářík. Zbytek těkavé látky shořel, část se dostala také do půdy a prostoru kolejí. Kontaminované území bude muset být odtěženo.
Jakmile dojde k dočerpání, začneme další fázi a to bude odstranění zbytku benzenu z cisteren, v té fázi by nám dělaly velký problém, jejich páry tvoří výbušnou koncentraci uvnitř vagonů. Pro následnou manipulaci s vozy potřebujeme mít bezpečné prostředí.
„Budeme zkoušet od prvních vozů propařování cisteren. Je to postup, který máme konzultován s odborníky,“ dodal krajský ředitel hasičů. Jak dlouho práce potrvají do doby, než se bude moci s poškozenými cisternami manipulovat, nedokázal odhadnout. Pokud nebude tento postup účinný nebo bude potřeba další techniky, povolají se podle něj další síly a prostředky.
Monitoring znečištění se i nadále zaměřuje na koncentrace škodlivin v ovzduší v okolních obcích v daném perimetru do 5 kilometrů od místa zásahu, výsledky nepřekračují stanovené bezpečné normy. „Do odvolání stále platí preventivní opatření, aby lidé nevětrali. Postupy a opatření k ochraně životního prostředí konzultujeme a koordinujeme s Českou inspekcí životního prostředí. Zásah v Hustopečích nad Bečvou je naprosto bezprecedentní a klade na hasiče a všechny zúčastněné orgány neuvěřitelné nároky,“ konstatovala mluvčí hasičů z Olomouckého kraje.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.