Ve třech formách se podle zástupců České inspekce životního prostředí (ČIŽP) zůstává benzen v místě obrovské havárie cisternového vlaku v Hustopečích nad Bečvou. Sanační opatření se budou zaměřovat na kontaminovanou zeminu a také mohutnou vrstvu toxické látky na hladině podzemní vody. Další část nebezpečné chemikálie se s vodou již promísila, koncentrace jsou ale nízké a oblast chrání ocelová bariéra zaražená do země.
Na místě havárie cisteren s toxickým benzenem v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku leží podle současných odhadů přibližně 12 tun kontaminované půdy. Na hladině podzemní vody, tedy 2,5 až tři metry hluboko na ploše 25.000 metrů čtverečních, je vrstva benzenu o celkové hmotnosti 260 tun. Podle ředitele České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Petra Bejčka jde o povlak, který se na hladině drží. Třetí forma kontaminace je v podobě rozpuštěného benzenu v podzemní vodě, řekl na čtvrtečním setkání s obyvateli obce ředitel Bejček. Ty zároveň ujistil, že je situace pod kontrolou.
Benzen se na místě havárie podle ředitele vyskytuje ve třech formách. „První je kontaminace půdy, jde asi o 12 tun. Další forma je v podobě fáze na hladině podzemní vody, tedy až tři metry hluboko na ploše 25 tisíc metrů čtverečních, jde celkem o 260 tun. Tato fáze je nejhorší formou, jde o benzen, který stekl ze zemin. Tato fáze se musí sebrat a odstranit,“ konstatoval Bejček.
Třetí formou je rozpuštěný benzen v podzemní vodě, jeho koncentraci upřesnil šéf ČIŽP na 1,8 gramu na litr. „Hašením i teplem se benzen choval jinak oproti původním předpokladům, rozpouštěl se lépe, což je negativní efekt a zvýšilo to jeho mobilitu,“ dodal Bejček.
Pondělí, 7. dubna 2025, 16:02
Nedávné analýzy přinesly pozitivní zprávy o zlepšení stavu vody v jezeře, které sousedí s lokalitou bezprecedentní havárie vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou. Naopak problematická je podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL)...
Na informační schůzce však obyvatele ujistil, že je situace pod kontrolou. Místo kontaminace hermeticky uzavírají ocelové zábrany, takzvané larsenové stěny. „V současné době nevidíme vzhledem k výsledkům koncentrací zásadní ohrožení řeky Bečvy; kdyby nějaká kontaminace do řeky pronikla, okamžitě se naředí. Nemáme vyhráno, stále máme kontaminaci v podobě přibližně 350 tun benzenu. Je to příšerná ekologická katastrofa, která se musí vyřešit,“ komentoval šéf inspekce. Hodnoty benzenu v nejblíže ohrožené vodní nádrži podle něj výrazně klesly. „ČIŽP dělá testování ještě na další látky, které vznikají rozkladem benzenu. I proto je nadále zakázán přístup k této nádrži,“ doplnil ředitel.
Také podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) by v tuto chvíli nemělo hrozit žádné akutní nebezpečí. Navrhovaná sanační opatření, která tento týden předložila specializovaná firma, budou podle něj posuzována z pohledu ceny, rychlosti a efektivity pro životní prostředí. „Budeme sledovat tyto tři parametry. Až se odborníci na sanačním plánu shodnou, což předpokládám bude nejpozději příští týden, znovu bych svolal krizový štáb, kde zazní informace o výsledné podobě sanace,“ řekl na setkání s obyvateli ministr. Hlediskem při posuzování je podle něj i co nejrychlejší zpřístupnění poškozené tratě. Objíždění místa havárie je nereálné, poznamenal.
Mimořádná událost, která je podle ministra svým rozsahem největším únikem benzenu na světě, se stala 28. února v 11:40 ve stanici Hustopeče nad Bečvou, kdy vykolejil při jízdě nákladní vlak převážející přes 1000 tun toxického benzenu. Část cisteren následně začala hořet. Ve vlaku bylo 17 vozů, přičemž 12 z nich vykolejilo. Na likvidačních a sanačních pracích se za měsíc po nehodě v Hustopečích vystřídalo přes 2000 hasičů. Náklady na sanaci se odhadují v řádech stovek milionů korun.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám