Proti rozhodnutí ministerstva dopravy, které před několika dny vydalo stavební povolení na poslední úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, podá hnutí Děti Země rozklad. Jedním z důvodů je zastaralá rozptylová studie. Existuje proto riziko, že obyvatelé Dluhonic budou dýchat nadměrné množství polétavého prachu.
"Rozptylová studie je pro nás zásadní, protože nejde stavět dálnice tak, že ochráníme většinu, obyvatele Přerova, na úkor menšiny, což by byli obyvatelé Dluhonic," vysvětlil předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik.
Dálnice D1 je klíčovou dopravní stavbou na Přerovsku, na kterou zejména Přerov sužovaný tranzitní dopravou netrpělivě čeká. Stavební povolení na poslední desetikilometrový úsek mezi Přerovem a Říkovicemi vydal stavební úřad ministerstva dopravy koncem července.
"Proti rozhodnutí podáme rozklad k ministrovi dopravy. Předpokládám, že naše námitky byly zamítnuty," oznámil nyní Patrik. Kromě Dětí Země proti trase dálnice protestují také spolky Voda z Tetčic, Krajina Dluhonice a tři obyvatelé Přerova.
Děti Země budou požadovat přezkoumání takzvaných závazných stanovisek na ochranu přírody a životního prostředí, které se týkají například krajinného rázu, zásahů do okraje lesa nebo vodních poměrů. Zásadní je ovšem rozptylová studie, která je z roku 2016, a tudíž zastaralá.
"Podle našich zjištění stavbou dálnice dojde k překročení limitů polétavého prachu v Dluhonicích, takže je vhodné, aby se tyto hodnoty znovu spočítaly. Limity na polétavý prach se totiž od roku 2016 zpřísnily," vysvětlil předseda Dětí Země.
Podle Patrika je zpracování nové studie otázkou několika týdnů, řešením může být například tubus nad dálnicí nebo výsadba dřevin, které prach zachytí.
Ředitelství silnic a dálnic trvá na tom, že stavbu posledního chybějícího úseku dálnice D1 připravuje zcela v souladu se zákonem a veškerými platnými předpisy.
"Stavební povolení vydal stavební úřad ministerstva dopravy, bohužel lze očekávat podání rozkladu. Na dostavbu posledního úseku D1 nyní probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby a zároveň ještě probíhá majetkoprávní příprava stavby," uvedl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
V samotném Přerově pak budí oddalování stavby posledního chybějícího úseku dálnice roztrpčení. ,,Zájmy hrstky jedinců, kteří ani nejsou výstavbou dálnice dotčeni, zatím vítězí nad zájmy absolutní většiny. Velmi mě to mrzí," nechal se slyšet například radní Přerova pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO).
Samotní obyvatelé Dluhonic si vymohli kompenzace za to, že veledůležitá dopravní tepna povede vedle jejich domů. Na opravy kulturního domu a výkup pozemků pod cyklistickou stezkou, která spojí Dluhonice s Přerovem, půjde téměř šest milionů korun. Do Dluhonic už kromě toho šlo devět milionů korun na výkupy pozemků pro stavbu rodinných domů.
Kromě stavebního povolení je u soudu i územní rozhodnutí. Při pokračujících odkladech přitom hrozí, že se bude muset opakovat studie EIA, což by celou stavbu odsunulo o několik let. V opačném případě by poslední úsek D1 mohl být otevřený v roce 2025.
Předseda hnutí Děti Země Patrik nicméně upozorňuje, že na problémy okolo Dluhonic upozorňuje už dvacet let.
"Mezi Dluhonicemi a Přerovem je čtyři sta metrů, kde dálnice mohla vést, ale projektanti se trefili do Dluhonic. V roce 2001 se na nás Dluhoničtí obrátili, ať jim pomůžeme trasu přesunout. My jsme podávali připomínky, ale stát řekl, že se spěchá a že by posunutí trasy bylo drahé," vysvětlil Patrik.
Přerov ovšem dodneška dálnici nemá a její cena bude mnohonásobně dražší.
Pátek, 30. července 2021, 17:08
Ministerstvo dopravy dnes vydalo stavební povolení na poslední úsek D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, jehož stavba kvůli končící výjimce z posuzování vlivu na životní prostředí EIA musí začít nejpozději na podzim. Přípravu této stavby však provázejí...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Měli by také napadnout rozhodnutí Bruselu ohledně elektropaskvilů. Proč by měla většina dýchat "čistý" vzduch a lidé žijící v okolí elektráren dýchat prach. Ale možná budou v Bruselu třít ebonitové tyče liščími ocasy, aby bylo dost elektřiny.
Kdy už konečně někdo s těmito ekologickými teroristy udělá pořádek ?
Do Přerova jezdím celkem pravidelně a mám pocit, že ty "Děti Země" by patřily do té země zakopat. Nebo by možná stačilo, jim pořádně nakopat.