Poslední veledůležitou část chybějící dálnice D1 u Přerova bude stavět firma Strabag spojená s ruským oligarchou Olegem Děripaskou, na kterého USA a Velká Británie kvůli napojení na Putina a válce na Ukrajině uvalily sankce. Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že to dostavbu dálnice nehrozí. Politici dávají ruce pryč.
"Příprava akce D1 136 Říkovice - Přerov pokračuje majetkoprávní přípravou a rozkladová komise ministerstva dopravy řeší rozklad proti vydanému stavebnímu povolení na hlavní trasu. Zároveň byla vybrána nejvýhodnější nabídka zhotovitele stavby. Jde o sdružení firem vedené společností Strabag a.s. za nabídkovou cenu 6,922 miliardy korun," potvrdil tento týden šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Většinu akcií Strabagu SE drží hlavní rakouští akcionáři, rodina Hasellsteinerů a skupiny Uniqa/Raiffeisen. Necelá třetina, přesně 27,8 procenta, patří společnosti MKAO Rasperia Trading Limited, kde má ruský oligarcha Oleg Děripaska nepřímo méně než 50 procent.
Děripaska má blízko k ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi, a od roku 2018 je proto na americkém sankčním seznamu. Po ruském útoku na Ukrajinu uvalila na Děripasku sankce také Velká Británie. Děripaska je jedním z mála ruských oligarchů, kteří vyzvali k ukončení bojů na Ukrajině a mírovému řešení konfliktu. Na sankčním seznamu EU zatím není.
Středa, 2. února 2022, 16:05
Kvůli dostavbě posledního chybějícího úseku D1 okolo Přerova se bude muset masivně kácet. Povolení však silničáři mohou získat pouze za podmínky náhradní výsadby, nemají však vhodné pozemky. Rozhodnutí o povolení kácet proto úřady až do konce března...
Šéf silničářů Mátl tvrdí, že propojení ruského oligarchy se Strabagem dostavbu D1 neohrozí. "Strabag přistoupil k několika krokům, aby pana Děripasku maximálně odstavil. Dostali jsem garanci, že nedosáhne na dividendu, čímž zjednodušeně řečeno nedosáhne na žádné finance například z veřejných zakázek. Zároveň bude mít pan Děripaska zamezený prostor ve vedoucích orgánech," tvrdí ředitel silničářů.
Politici z regionu jasný názor neřekli. Například vicepremiér a šéf lidovců Marian Jurečka, který je z Přerovska, na dotazy ohledně Strabagu vůbec neodpověděl.
Náměstek hejtmana pro dopravu a přerovský radní Michal Zácha (ODS) se odpovědi vyhnul stejně jako krajská radní Zdeňka Dvořáková Kocourková (Piráti). "Nejedná se o krajskou investici. Můj názor tedy není v této souvislosti relevantní," řekla.
"Jako občan mohu mít svůj vlastní názor, ale jako člověk, který pracuje s veřejnými financemi říkám, že musím respektovat zákon o zadávání veřejných zakázek," řekl zase Zácha.
Čtvrtek, 16. prosince 2021, 16:48
Termín pro zasílání nabídek na výstavbu posledního chybějícího úseku dálnice D1 vypršel dnes dopoledne, Ředitelství silnic a dálnic eviduje pět nabídek. Nejnižší cenu uvedlo sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc s cenou 6,922 miliardy...
Koncern Strabag ruskou agresi na Ukrajině důrazně odsoudil. Paradoxně pro něho řada Ukrajinců pracuje. Strabag prohlásil, že dodržuje všechny platné právní předpisy EU i kapitálového trhu a žádné sankce, které by mu bránily vykonávat podnikatelskou činnost, neexistují.
"Válka je v příkrém rozporu se vším, čemu věříme z hlediska morálky a mezinárodního práva. Od prvního dne ruské agrese proti Ukrajině se aktivně zapojujme do pomoci lidem, kterých se válka bezprostředně dotýká. Děláme vše proto, abychom v nesmírně těžké životní situaci pomohli našim ukrajinským zaměstnancům a jejich blízkým," uvedla mluvčí Strabagu Edita Novotná.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.