Zatímco na kompletně zrekonstruovanou trať z Olomouce přes Uničov do Šumperka vyrazily první nové vlaky RegioPanter, na úsecích pro motorové vozy nadále chybí v Olomouckém kraji část modernizovaných souprav Stadler. Starší jednotky z Německa vykazují po úpravách na Slovensku časté poruchy, a nemohou tak sloužit cestujícím.
Regionální dopravu v Olomouckém kraji zajišťují České dráhy, které s hejtmanstvím podepsaly dlouholetou smlouvu. Národní dopravce řeší v regionu opakující se komplikace s jednotkami Stadler. Ty by měly kromě trati Olomouc – Drahanovice jezdit například na trase z Olomouce do Moravského Berouna či ze Šumperka do Hanušovic. První zmodernizovaná souprava vyrazila na železnici v kraji loni v prosinci.
Úterý, 20. prosince 2022, 14:04
Vlajkovou lodí modernizace regionálních tratí se stal úsek vedoucí z Olomouce přes Uničov do Šumperka. Do přestavby železnice směřovalo během několika let okolo sedmi miliard korun, za další více než čtyři miliardy pořídily České dráhy moderní...
Všech dvanáct repasovaných vlaků Stadler VT 646 mělo být k dispozici pro provoz na tratích v regionu do letošního dubna, poté se nejzazší termín podle zástupců Českých drah odsunul na konec tohoto roku. Nakonec se však na část souprav bude čekat ještě o několik měsíců déle. Pro cestující i dopravce to představuje komplikaci. „Většina jednotek nejezdí, z deseti dodaných jsou v provozu čtyři nebo pět, ale někdy i méně. Vrací se kvůli různým závadám. Dodavatel se pod hrozbou sankcí snaží o co nejrychlejší opravu. Bohužel ne vždy úspěšně. Dělá nám to skutečně značné provozní potíže, protože nemáme k dispozici dostatek jednotek, které by zajistily potřebnou dopravní obslužnost. Stadlery musíme nahrazovat jinými, staršími vozy,“ vysvětlil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
Modernizace jednotek Stadler probíhá ve společnosti Železniční opravny a strojírny Zvolen, všech dvanáct Stadlerů by podle Ješety mělo být v Olomouckém kraji v prvním kvartálu roku 2023.
Situaci sleduje také olomoucké hejtmanství, které jako objednavatel služby uplatňuje smluví pokuty u dopravce. České dráhy pak vyměřují sankce slovenské dodavatelské firmě. „Probíhají kontrolní dny a jednání na vrcholové úrovni. Situace se postupně zlepšuje, ale není ideální a nejsme s touto dodávkou spokojení. Pokuty se už pohybují v řádech desítek milionů korun,“ podotkl Jiří Ješeta.
Podle Michala Záchy (ODS), náměstka hejtmana Olomouckého kraje pro oblast dopravy, dochází v regionu k postupnému nárůstu zájmu o veřejnou dopravu po dvou letech covidových omezení. To i díky investicím Českých drah a Správy železnic, které i letos zrekonstruovaly další zastávky pro minimalizaci rozdílu výšky nástupiště a nástupní plošiny soupravy Stadler. Modernizované vlaky však limitují poruchy dveří, vytápění, toalet a dalších prvků pro komfort pasažérů.
„Je to nešťastné dílo. Beru to ale jako výsledek zákona o zadávání veřejných zakázek. České dráhy vyhlásily soutěž, vyhrál ji ŽOS Zvolen, což není samozřejmě náš opravárenský podnik. Došlo na velké problémy. Mohu to srovnat se spoluprácí s domácí Škodou Plzeň nebo Škodou Pars Šumperk, kde to funguje na jedničku. V případě Stadlerů už to musíme dobojovat do vítězného konce. Věřím, že v nejbližší době budou soupravy na kolejích v plném provozu a bez poruch,“ poznamenal náměstek Zácha.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Kdyby o všem nerozhodovala pouze cena ale i kvalita tak by to možná bylo jinak