Nejen nad řekou Bečvou, ale také nad rušným železničním koridorem instalují v těchto dnech a nocích odborné firmy nosníky pro budoucí mosty dálnice D1 u Přerova. Na přemostění poblíž Říkovic pracují jeřáby v nočních hodinách, kdy je možné omezit provoz na trati, přes kterou jezdí i mezinárodní vlaky.
I do nočních hodin zasahuje v závěru února stavba posledního chybějícího úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. Právě na jednom z konců budovaného úseku poblíž obce Říkovice proběhla při výluce přibližně mezi 22. a 5. hodinou instalace prvních železobetonových nosníků přes trať číslo 330 Přerov - Břeclav. Přerušení provozu navíc nebylo úplné, po instalaci tří ze čtyř nosníků podle domluvy projel oblastí stavby vlak a poté pokračovalo osazení posledního čtvrtého kusu. „Vše proběhlo podle plánů, dokonce se instalace podařila o něco rychleji. Pro práce musíme využívat noční pauzy provozu na železnici, která je také mezinárodním koridorem mezi Vídní a Varšavou. Osazuje se levý most, naskládá se jeden nosník vedle druhého, což vytvoří plochu. Na ni se zjednodušeně řečeno vyleje beton, který nosníky spojí a vytvoří se takzvaná spřažená deska,“ vysvětlil ředitel stavby Petr Černík ze zhotovitelské firmy Strabag.
Instalace v průběhu noci musí být rychlá a přesná, případné prodloužení výluky by bylo značně komplikované. I za plánované přerušení provozu na železnici se musí platit vysoké kompenzace. „Jsou to stovky tisíc, s tou cenou se kalkulovali, musíme vše dodržet. Výluky se dojednávají hodně dopředu, musí o nich vědět všichni dopravci a v tomto případě i mezinárodní. Je to dost náročné,“ poznamenal Petr Černík. Další čtyři nosníky tvarované do T-profilu osadí stavbaři nad trať opět při noční výluce v noci z úterý na středu.
Pondělí, 26. února 2024, 16:26
Mimořádně rozměrný jeřáb v těchto dnech pracuje na okraji Přerova na jednom z nejnáročnějších úkolů stavby posledního chybějícího úseku dálnice D1. Těžká technika transportovala nad řeku Bečvu stotunové nosníky, které budou tvořit dálniční estakádu.
Stavební objekt s označením 201 u Říkovic tvoří most z celkem sedmi polí, na konci února pracovníci usazují na místo více než třicetitunové dílce z Prefy Tovačov na část mostu nad tratí. Stavba za Přerovem je jednou z oblastí, na které mohou lidé sledovat patrný progres. „Je to zajímavá oblast, velká část stavby je mimo město a co se děje v poli, to lidé moc nevidí. Tento stavební objekt mohou lidé pozorovat, když kolem něj jezdí,“ míní ředitel stavby.
Železobetonové nosníky se budou osazovat na přelomu února a března osazovat přes den také na části mostu nad volnou plochou a v další fázi zřejmě v letních měsících pak i nad frekventovanou silnici I/55 v sousedství provizorního nájezdu na dálnici. „Předpokládáme, že by to mělo proběhnout v průběhu některého z víkendů, ale ještě o plánu a uzavírce budeme jednat,“ doplnil Černík.
Stavba D1 Říkovice – Přerov začala v samotném závěru roku 2022, náklady podle smlouvy dosáhnou takřka sedmi miliard korun. Deset kilometrů dálnice zahrnuje celkem 228 stavebních objektů, v provozu má být důležitý úsek nejpozději v březnu 2026.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.