Počasí dnes2 °C, zítra7 °C
Neděle 24. listopadu 2024  |  Svátek má Emílie
Bez reklam

Přerov bojuje o vysokorychlostní trať v tunelu. Úpravu projektu projednávali zástupci města s ministrem

Město Přerov pokračuje v jednání s ministerstvem dopravy a Správou železnic o budoucí podobě vysokorychlostní trati v blízkosti města. Jedním z palčivých míst je oblast Čekyňského kopce, kudy by podle dosud zvažovaných variant měla vést trať v takzvaném zářezu v krajině. Zástupci Přerova prosazují alternativu umístění klíčové liniové stavby do tunelu.

Jedním z prvních budovaných úseku vysokorychlostní trati (VRT) v České republice se má stát projekt Moravská brána I a II, který povede od Ostravy přes Hranice k Prosenicím nedaleko Přerova. Tato část se má ještě prodloužit o dvanáctikilometrový úsek Prosenice – Brodek u Přerova, který napojí železnici pro rychlovlaky na trať k Olomouci.

Trať pro rychlovlaky pod drobnohledem. Obří projekt Moravská brána usiluje o významné povolení

Projekt výstavby takřka 65 kilometrů vysokorychlostní trati s označením Moravská brána prochází podrobným posouzením vlivu na životní prostředí. Záměr podle Správy železnic zohledňuje celou řadu požadavků s cílem minimalizace vlivu na okolní přírodu...

Hlavní část stavby již prochází posouzením vlivu na životní prostředí EIA, navazující úsek s označením Sjezd Olomouc je ještě v ranější fázi příprav. Diskutovanou částí chystané stavby je její podoba poblíž přerovských části Čekyně a Vinary, kde by měla trať procházet přírodní lokalitou Čekyňského a Popovického kopce. S umístěním kolejí do takzvaných hlubokých zářezů v krajině část místních a zástupci města nesouhlasí. „Rada města přijala usnesení, že trváme na původně avizované a požadované variantě tunelu, který je z našeho pohledu a z hlediska zásahu do okolního terénu pro budoucí generace nejvhodnější a nejcitlivější,“ vysvětlil náměstek primátora Tomáš Navrátil (ANO) na webu města.

Zástupci Přerova prezentovali svůj pohled na jednání s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). „Město prostřednictvím městské architektky a pracovníků odboru rozvoje navrhne podobu požadované varianty, ministerstvo dopravy či Správa železnic pak zpracuje a zaplatí technicko-krajinářskou studii,“ přiblížil výsledek schůzky Miloslav Dohnal (nestr. za ODS).

Podle předběžných variant by mohl severně od Přerova vést souvislý přibližně dvoukilometrový tunel, nebo série menších podzemních staveb, na vhodnější řešení by měla ukázat právě chystaná studie. „Vícenáklady na tunelové řešení oproti vedení trasy po povrchu jsou řádově miliardy korun. Je to však vždy otázkou konkrétní kalkulace v konkrétním případě. Při výrazných zemních pracích u povrchové varianty může být vedení trati v tunelu srovnatelné,“ uvedl před časem Marek Pinkava, náměstek ředitele stavební správy VRT Správy železnic.

Stejně jako již projektovaná VRT Moravská brána I mezi Prosenicemi a Hranicemi na Přerovsku bude i navazující úsek do Brodku u Přerova sloužit výhradně vlakům osobní dopravy s rychlostí až 320 km/h. Projektanti navrhnou umístění a technické řešení dvanáctikilometrové trati, její napojení na stávající koridor Praha – Ostrava a doprovodnou infrastrukturu.  Prodloužení z Prosenic do Brodku u Přerova vychází ze schválené studie proveditelnosti (Brno –) Přerov – Ostrava z roku 2021. Hanácké metropoli přinese vybudování tohoto propojení s plánovanou trasou vysokorychlostní trati řadu benefitů v podobě zkrácení jízdních dob mezi jednotlivými městy nebo pozitivní impuls pro rozvoj bydlení. VRT Moravská brána I mezi Prosenicemi a Hranicemi, na kterou má prodloužení VRT do Brodku u Přerova navázat, je součástí nového železničního spojení mezi Brnem a Ostravou. 
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Hodnocení článku je 94 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto poskytlo Ministerstvo dopravy ČR

Štítky Doprava, trať, vysokorychlostní trať, VRT, železnice, Čekyňský kopec, Správa železnic, ministerstvo dopravy, Olomouckýo

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Karel Procházka

Nejlepší na tom je, že tunel bude v záplavové oblasti ( prostor Rokytnice, Císařov, Brodek )

Středa, 2. října 2024, 18:33Odpovědět

Přerov bojuje o vysokorychlostní trať v tunelu. Úpravu projektu projednávali zástupci města s ministrem  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.