Ničivé povodně v polovině září zasáhly také desítky úseků silnic ve správě Ředitelství silnic a dálnic. Do oprav na Jesenicku a v částech Moravskoslezského kraje plánuje státní organizace investovat až dvě miliardy korun. V oblastech postižených živelnou pohromou probíhají kontroly i akutní opravy jako v České Vsi, kde se zdemolovanou část I/44 podařilo provizorně zprovoznit. ŘSD chce silnice vybudovat v nadstandardní odolnosti, která by v budoucnu zabránila podobně katastrofálním následkům.
Odborníci z ŘSD a dalších spolupracujících firem prohlédli celou řadu komunikací zasažených povodněmi, na některých místech jsou problémy zřejmé, jinde se budou ještě postupně ukazovat. Jedním ze zcela zdemolovaných úseků byla silnice I. třídy číslo 44 v České Vsi, kde se intenzivním úsilím podařilo znovu vybudovat a vozidla od čtvrtka už mohou vyrazit na nový asfalt. „Jeden z nejhorších úseků v oblasti se podařilo operativně upravit pro potřeby bezpečnějšího provozu,“ potvrdil mluvčí olomouckého pracoviště Ředitelství silnic a dálnic Miroslav Mazal.
V plánu je ale komplexnější úprava, která bude do budoucna prevencí obrovských škod, které může rozbouřený živel v horské oblasti způsobit. „V České Vsi sice koryto bylo zpevněné dlažbou, ale mezi svrškem komunikace a opevněním byly dva metry zeleně, hlíny a voda se tam dostala. Nově tam uděláme zesílené opěrné zdi, založené v hlubině a opravdu vysoké, aby voda narazila do zdi a nemohla komunikaci podemlít. Budou to místa, kde to uděláme nadstandardně, abychom silnici ochránili, řeku udrželi v korytě a nedostávala se nám pod samotnou vozovku. Jakmile se při povodni voda pod silnici dostala, začala ty vrstvy odemílat, udělala pod vozovkou kaverny a komunikaci totálně zničila,“ komentoval v podcastu ŘSD generální ředitel státní organizace Radek Mátl.
Čtvrtek, 3. října 2024, 04:22
Záběry z palubní kamery vozu sboru dobrovolných hasičů ze Žulové přibližují momenty dramatické záchrany dvou lidí při ničivých povodních na Jesenicku. Starší pár z Polska za tmy sjel s autem z poškozené silnice a vozidlo zaplavovala voda. Celou...
Podobně podle něj přistoupí Ředitelství silnic a dálnic i k dalším projektům v regionu, jako například k úseku I/44 mezi Jeseníkem a Mikulovicemi, která je také spojnicí okresního města s hranicemi s Polskem. „Připravujeme nový projekt, příští rok chceme stavbu zahájit. Silnice bude mít úplně jiné parametry než doposud. Zesílíme ji, aby byla schopná odolat takovému náporu vody. Chceme ji postavit takovou, aby příště odolala a zůstala průjezdná i v době takové katastrofy,“ řekl šéf ŘSD Mátl.
I na této části došlo k mimořádným škodám, kusy silnice podle Mátla odplavaly pryč. Zodolnění základní infrastruktury neposlouží pouze pro zajištění dopravního spojení i v době extrémních klimatických jevů, ale také jako bezpečnostní opatření. Utržený materiál působí v okolí další škody. „Pokud voda nabírá kusy asfaltu, betonu a kameniva, tak se valí a pak ničí veškeré okolí. Pokud je to čistá voda, má to také své následky, ale ne tak dramatické jako když do něčeho narazí kus asfaltu a betonu. Diskutujeme o tom s místními starosty, na podzim se s nimi ještě sejdeme, začínáme projektovat. Když jsem ta místa navštívil, bylo mi opravdu úzko a těch lidí je mi upřímně líto, protože situace je tam šílená, na to nejsou slova,“ podotkl Radek Mátl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.