Necelý měsíc budou ještě Olomoučanům k dispozici sdílená kola společnosti nextbike, firma má v plánu tuto službu v krajském městě do konce listopadu zrušit. Důvodem má být podle provozovatele nedostatečná podpora ze strany radnice. V Olomouci má nextbike 200 jízdních kol, registraci pro jejich využívání si vytvořilo přes 16 tisíc uživatelů. Tato forma dopravy se v Olomouckém kraji těší značné oblibě například v Přerově či v Prostějově.
Bikesharingová společnost nextbike Czech Republic na konci listopadu stáhne všechny své sdílené bicykly z ulic Olomouce, kde jsou dostupné od roku 2020. Vedení firmy toto rozhodnutí zdůvodnilo nedostatečnou podporou sdílené mobility od radnice.
„Celou dobu provozu vedeme se zástupci radnice jednání a snažíme se konstruktivně přispívat k rozvoji mikromobility ve městě. V průběhu letošního roku město opět zvažovalo možnosti podpory v podobě patnáctiminutových jízd zdarma na sdílených kolech pro své občany a návštěvníky. Nakonec se však zástupci vedení města rozhodli finanční podporu směřovat na jiné klíčové projekty, což naprosto respektujeme," uvedl ředitel nextbike Czech Republic Lukáš Luňák.
Patnáctiminutové jízdy zdarma firma díky finanční podpoře radnice nabízí například v Přerově, službu dotovalo město v letošním roce částkou přes pět milionů korun. V Olomouci zákazníci platí celou výpůjčku, půlhodina je přijde na 30 korun.
Vedení společnosti se proto podle Luňáka rozhodlo sdílená kola z Olomouce na konci listopadu stáhnout. Od začátku nové cyklistické sezony je firma rozmístí do měst, ve kterých aktuálně působí či do kterých v blízké budoucnosti vstoupí. „Vnímáme rostoucí poptávku po našich službách ze strany měst, která bikesharing podporují a na spolupráci s nimi se musíme primárně zaměřovat. Věříme, že se vnímání přístupu k mikromobilitě ze strany města změní, a my tak budeme moci téma sdílených kol v ulicích města výhledově opět otevřít,“ dodal Luňák.
Rozhodnutí nextbike podle náměstka olomouckého primátora Tomáše Pejpka (ProOlomouc a Piráti) neznamená trvalý konec sdílených kol v Olomouci. „Město prověří model provozování vlastního bikesharingového systému. Takový model jsme viděli například v podobně velkém estonském Tartu, kde město provozuje flotilu 800 kol. Až budeme mít k dispozici víc informací, vrátíme téma bikesharingu na stůl rady města, aby rozhodla, jak tato rozsahem nevelká, ale pro část obyvatel atraktivní služba bude v Olomouci v dalších letech obnovena,“ uvedl na sociálních sítích Pejpek.
Radnice bikesharingu poskytovala nefinanční podporu v podobě poskytnutí cyklostojanů patřících městu. „Možností finanční podpory se vedení města zabývalo jak v tomto, tak i v minulých obdobích. Prozatím vždy převládl názor, že se jedná o podnikání soukromých subjektů a je na konkurenčním prostředí, zda je tato služba schopna provozu i bez dotací města. Debata nebyla jednobarevná, zástupci našeho klubu byli pro podporu služby," podotkl Pejpek a dodal, že v září Rada města Olomouce projednávala několik variant řešení bikesharingu. „První vycházela z nabídky společnosti nextbike, tedy jízdní tarif 15 minut zdarma, 300 sdílených kol, 70-80 míst, finanční příspěvek města v běžném roce přes 3 miliony Kč, druhou bylo soutěžit obdobně jiný model s roční dotací 1,5 milionu Kč, třetí varianta byla zůstat u dosavadní praxe. Možná i pod vlivem negativního postoje k finanční podpoře, kterou sdíleli komise dopravy, cyklokoordinátor i pracovní skupina pro cyklodopravu, rada města zachovala dosavadní praxi,“ přiblížil náměstek.
Sobota, 26. října 2024, 13:07
Provoz sdílených kol v Přerově převzala soukromá firma, zájem byl tak velký, že město muselo kvůli vyčerpání dotací ukončit s dosavadním provozovatelem smlouvu. Na nového provozovatele sdílených kol v roce 2025 již Přerov vypsal veřejnou zakázku.
Nextbike Czech Republic provozuje sdílená jízdní kola ve více než 40 městech. Loni zvýšila tržby o 12,1 milionu na 73,1 milionu korun z 60,9 milionu korun v roce 2022. Zisk firmy v roce 2023 meziročně vzrostl o 900 tisíc korun na 7,5 milionu. Společnost loni začala služby nabízet v dalších městech, například Třebíči, České Třebové, Benešově, Hořicích, Jablonci nad Nisou či v Liberci. Uživatelé mají v tuzemských městech k dispozici přes 7500 bicyklů a elektrokol.
Firma byla založena v září 2017, kdy v ní spojila síly německá bikesharingová firma Nextbike a výrobce jízdních kol Olpran. Začala sdílená kola nabízet nejprve v Prostějově, Ostravě a Olomouci. V následujících letech expandovala do dalších měst. Na českém trhu od roku 2013 působí také společnost Rekola Bikesharing. Její kola si mohou lidé zapůjčit v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Prostějově či Bratislavě. Bikesharingovým firmám v posledních letech přibyla konkurence společností, které v několika českých městech provozují sdílené elektrokoloběžky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Podnikatelé co chtějí podporu patrí do dělnické profese. Podnikatel má podnikat tak, aby se uživilo jeho podnikání a přitom dobře sloužil zákazníkům.
Raději bych stáhla koloběžky. Kolaři aspoň ví, že se jezdí po silnici nebo stezce, zatímco ti druzí se řítí kdekoliv a je jim úplně jedno,kde je zaparkují.