Necelý měsíc budou ještě Olomoučanům k dispozici sdílená kola společnosti nextbike, firma má v plánu tuto službu v krajském městě do konce listopadu zrušit. Důvodem má být podle provozovatele nedostatečná podpora ze strany radnice, její stanovisko zatím není k dispozici. V Olomouci má nextbike 200 jízdních kol, registraci pro jejich využívání si vytvořilo přes 16 tisíc uživatelů. Tato forma dopravy se v Olomouckém kraji těší značné oblibě například v Přerově či v Prostějově.
Bikesharingová společnost nextbike Czech Republic na konci listopadu stáhne všechny své sdílené bicykly z ulic Olomouce, kde jsou dostupné od roku 2020. Vedení firmy toto rozhodnutí zdůvodnilo nedostatečnou podporou sdílené mobility od radnice.
„Celou dobu provozu vedeme se zástupci radnice jednání a snažíme se konstruktivně přispívat k rozvoji mikromobility ve městě. V průběhu letošního roku město opět zvažovalo možnosti podpory v podobě patnáctiminutových jízd zdarma na sdílených kolech pro své občany a návštěvníky. Nakonec se však zástupci vedení města rozhodli finanční podporu směřovat na jiné klíčové projekty, což naprosto respektujeme," uvedl ředitel nextbike Czech Republic Lukáš Luňák.
Patnáctiminutové jízdy zdarma firma díky finanční podpoře radnice nabízí například v Přerově, službu dotovalo město v letošním roce částkou přes pět milionů korun. V Olomouci zákazníci platí celou výpůjčku, půlhodina je přijde na 30 korun.
Vedení společnosti se proto podle Luňáka rozhodlo sdílená kola z Olomouce na konci listopadu stáhnout. Od začátku nové cyklistické sezony je firma rozmístí do měst, ve kterých aktuálně působí či do kterých v blízké budoucnosti vstoupí. „Vnímáme rostoucí poptávku po našich službách ze strany měst, která bikesharing podporují a na spolupráci s nimi se musíme primárně zaměřovat. Věříme, že se vnímání přístupu k mikromobilitě ze strany města změní, a my tak budeme moci téma sdílených kol v ulicích města výhledově opět otevřít,“ dodal Luňák.
Sobota, 26. října 2024, 13:07
Provoz sdílených kol v Přerově převzala soukromá firma, zájem byl tak velký, že město muselo kvůli vyčerpání dotací ukončit s dosavadním provozovatelem smlouvu. Na nového provozovatele sdílených kol v roce 2025 již Přerov vypsal veřejnou zakázku.
Nextbike Czech Republic provozuje sdílená jízdní kola ve více než 40 městech. Loni zvýšila tržby o 12,1 milionu na 73,1 milionu korun z 60,9 milionu korun v roce 2022. Zisk firmy v roce 2023 meziročně vzrostl o 900 tisíc korun na 7,5 milionu. Společnost loni začala služby nabízet v dalších městech, například Třebíči, České Třebové, Benešově, Hořicích, Jablonci nad Nisou či v Liberci. Uživatelé mají v tuzemských městech k dispozici přes 7500 bicyklů a elektrokol.
Firma byla založena v září 2017, kdy v ní spojila síly německá bikesharingová firma Nextbike a výrobce jízdních kol Olpran. Začala sdílená kola nabízet nejprve v Prostějově, Ostravě a Olomouci. V následujících letech expandovala do dalších měst. Na českém trhu od roku 2013 působí také společnost Rekola Bikesharing. Její kola si mohou lidé zapůjčit v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Prostějově či Bratislavě. Bikesharingovým firmám v posledních letech přibyla konkurence společností, které v několika českých městech provozují sdílené elektrokoloběžky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Raději bych stáhla koloběžky. Kolaři aspoň ví, že se jezdí po silnici nebo stezce, zatímco ti druzí se řítí kdekoliv a je jim úplně jedno,kde je zaparkují.