Počasí dnes18 °C, zítra19 °C
Sobota 18. května 2024  |  Svátek má Nataša
Bez reklam

Olomoucké mýty, pověsti a legendy II. Jaké jsou jejich stopy v památkách města?

S dějinami Olomouce, do třicetileté války skutečného a pak už jen titulárního hlavního města Moravy, je tradičně spjato několik významných mýtů, pověstí a legend. Před časem jsme psali například o tradovaném založení města římským císařem Gaiem Juliem Césarem a vítězství Jaroslava ze Šternberka nad Tatary před Olomoucí roku 1241. Legendou je také život olomoucké mučednice, sv. Pavlíny, patronky města. Pojďme dál.

Většinu z těchto příběhů dokázalo město zejména v baroku bohatě využít a uplatnit je při výzdobě svých významných památek. V povědomí převážně německých obyvatel se pak ohlasy těchto příběhů ozývaly v různých formách po celé 19. století. Některé z nich přetrvaly i do následující doby a jsou v Olomouci živé dodnes.

K rozšíření jejich znalosti významně přispěla i kniha olomouckého publicisty, knihovníka a sběratele regionálních pověstí Wilibalda Müllera (1845–1919) „Sagen und Geschichten der Stadt Olmütz“. Byla vydána roku 1892 a stala se základen všech pozdějších literárních zpracování.

Jan Sarkander pokorně snášel utrpení

Kněz Jan Sarkander byl za stavovského povstání nekatolíky podezříván, že z pověření Ladislava Popela z Lobkovic, jehož byl zpovědníkem, při své návštěvě v Čenstochové dojednal vojenskou pomoc císaři Ferdinandovi. Po zatčení byl Jan čtyřikrát vyslýchán útrpným právem v mučírně olomouckého vězení. Přes stupňující se mučení neporušil zpovědní tajemství. Pokorně snášel své utrpení, při tortuře volal jen svatá jména Ježíš, Marie, Anna, v kobce se modlil breviář, jehož listy si místo zmučených rukou otáčel jazykem.

Protože žíznil a jeho trýznitelé mu nedávali pít, vytryskl podle zbožné lidové barokní legendy po jeho modlitbě ve vězení pramen vody. Voda ze Sarkandrovského pramene, třísky ze skřipce, na který byl natahován, i prach z jeho hrobu byly považovány za léčivé. Olomoucká kaple nad městským vězením, barokně i neobarokně přestavěná, se následně stala oficiálním poutním místem. Legendární vytrysknutí vody v žalářní kobce připomíná od roku 2007 před kaplí kašna sochaře Otmara Olivy Pramen živé vody.

Olomoucké mýty, pověsti a legendy. Jaké jsou jejich stopy v památkách města?

S dějinami Olomouce, do třicetileté války skutečného a pak už jen titulárního hlavního města Moravy, je tradičně spjato několik významných mýtů, pověstí a legend. Patří k nim například tradované založení města římským císařem Gaiem Juliem Césarem...

Obchodník se stavbou kaple na Svatém Kopečku otálel

Příběh o zázračném nalezení poutního místa na Svatém Kopečku Janem Andrýskem byl poprvé zveřejněn v knize Mons Premonstratus. Bohatý olomoucký obchodník přislíbil Panně Marii postavit v okolí Olomouce kapli. Protože se stavbou otálel byl mu slib ve snu Pannou Marií připomenut. Po druhém zjevení vyjel na koni za město a ve sněhové bouři na světlem prozářené tiché planině konečně poznal ve snu „předukázané“ místo, na kterém dal postavit kapli.

Podle svědectví starého poustevníka pak v ní došlo roku 1632 k podivuhodnému nálezu zázračného mariánského kamenného reliéfu, který na oltář kaple instalovali neznámí bíle odění poutníci. Pověst, později obohacená o mravoličný příběh z třicetileté války, kdy byla kaple vypálena švédským důstojníkem, pak byla zpracována i výtvarně. Kromě mědirytin i v nástěnné malbě v kapli sv. Pavlíny v poutním kostele na Svatém Kopečku a v malířské výzdobě tzv. Andrýskova sálu v patře svatokopečeského proboštství.

V kapli byly kosterní pozůstatky

Základem barvité pověsti o řeholnících z trestu zazděných v benediktinském klášteře na Hradisku u Olomouce se asi staly stavební úpravy v raně středověké kapli sv. Michala, která patrně byla karnerem. Za opata Petra Hořínka (1381–1382) byla tato kaple sv. Michala s vyvýšenou věží při vstupu do kláštera, stavebně upravována. Byly v ní nalezeny kosterní pozůstatky, které zřejmě podnítily vznik zlidovělé pověsti o potrestaných řeholnících, zaživa kvůli potupě kněžny Durany, zazděných v klášteře.

Opat Vikéř z Křenovic (1386–1395) kapli sv. Michala zrušil a dal na jejím místě postavit kapli sv. Voršily. Kosti pohřbených dal přenést do kaple Panny Marie stojící v ambitu. Později byly kusé zprávy o těchto událostech proměněny v pověst a dány do souvislostí se změnou řehole na Hradisku, k níž došlo kolem roku 1150, snad ještě z předchozího popudu propagátora reformního řádu premonstrátů olomouckého biskupa Jindřicha Zdíka.

V Rapotíně chystají opravu vzácných varhan. Lidé mohou adoptovat píšťaly

Vzácné varhany z Rapotína na Šumpersku od krnovské firmy bratří Riegerů čeká generální oprava. Náklady na rekonstrukci vyjdou na 2,4 milionu korun, přispět na ni mohou dárci prostřednictvím transparentní sbírky či adopcí jedné z více než...

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto archiv autora

Štítky historie, mýty, pověsti, legendy, památky, Jan Sarkander, Svatý Kopeček, Olomouc, kaple, třicetiletá válka, Panna Marie, Morava, Šternberk, věznice, klášter

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Olomoucké mýty, pověsti a legendy II. Jaké jsou jejich stopy v památkách města?  |  Společnost  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.