Mnohé cyklisty či bruslaře to zřejmě při jízdě po nové cyklostezce mezi Litovlí a Uničovem ani nenapadne, průjezd tunelem pod hlavním železničním koridorem Olomouc – Praha ale umožnilo inovativní technické řešení. Stopadesátitunový betonový profil protlačili stavaři v Července pod klíčovou dopravní tepnou, i když je na začátku s touto variantou všichni vyhnali.
Zhruba dva kilometry nové cyklostezky doplňující úsek mezi Litovlí a Uničovem přišly na 32 milionů korun. Takřka polovinu částky spolkl malý tunel pod železniční tratí. Právě toto místo je pro aktéry celého projektu symbolem náročnosti a jedinečnosti v nenápadné podobě.
S myšlenkou protlačit betonový kolos pod frekventovaným úsekem dráhy přišel olomoucký projektant Pavel Klásek. "Podjezd se vybetonoval vedle železnice a postupně se zatlačil do svahu. Je tam mnoho vstupních údajů, které se musí spočítat a zároveň využít i zkušenosti,“ popsal Klásek po slavnostním otevření nového úseku.
Středa, 22. června 2022, 13:47
Vlci při svých toulkách po střední Evropě zamíří i do míst, kde by je nikdo nečekal. Ochránci přírody jejich výskyt opakovaně potvrdili například v Litovelském Pomoraví, které tyto šelmy putující z Rakouska do Polska využívají jako migrační koridor....
Protože bezvýkopový přístup k podobným úkolům se používá spíše například ve vodohospodářských stavbách, museli si stavaři nechat vytvořit speciální tlakovou soupravu, která by vyvinula dostatečnou sílu pro posun betonového kolosu a bezpečné překonání odporu zeminy pod železnicí. Tlaková souprava umí působit hmotností zhruba osmi set tun, která odpovídá pětadvaceti plně naloženým tatrám na sobě. Premiérové využití technologie bylo v Července úspěšné, 17,7 metrů dlouhé těleso prošlo pod dráhou během tří dnů. „Souprava se může využít až pro vzdálenost třiceti metrů, při navrhování zařízení jsme už počítali s tím, že by mohla mít i další využítí pro úseky, kde nejsou dvě koleje vedle sebe jako v Července, ale i třeba čtyři,“ doplnil Pavel Klásek, kterého stejně jako jeho kolegy těší skutečnost, že Správa železnic uvažuje o použití soupravy i u jiných podobných projektů po celé České republice.
„V tomto oboru dělám 32 let, nikdo nechtěl přijít s něčím novým. Není to převratné, ve světě se to používá, ale u nás je to jedinečné. Na první pohled to vypadá jednoduše, ale byla tam rizika. Samozřejmě se pracuje tak, aby se všechna nebezpečí zcela minimalizovala. Takové dílo je z mnoha stran hlídané a posuzované,“ řekl projektant Klásek.
Úterý, 21. června 2022, 18:48
Technicky náročný transport 88 tun vážící mostní konstrukce zvládli stavaři nedaleko Šumperka, kde probíhá další fáze rekonstrukce a elektrizace železniční trati na Uničov. Celý úsek má být hotový na začátku prosince, vlaky zde v budoucnu dosáhnou...
Při stavbě a následném provozu je nutné dodržet přísné podmínky v oblasti, kudy projíždí jeden rychlík či pendolino za druhým. Ve spolupráci s obcemi a dalšími firmami zahrnovalo prosazení této varianty měsíce a měsíce vyjednávání a hodnocení. „Administrativa pochopitelně trvala podstatně déle než samotná stavba, ale opatrnost je například ze strany Správy železnic na místě. Nemohli jsme si dovolit žádný průšvih,“ s úsměvem potvrdil zástupce jedné ze zhotovitelských firem Igor Fryč.
Odborníci na počátku řešili různé cesty, jak cyklostezkou překonat frekventovanou trať. „Zvažovaly se různé varianty. Například provedení nadjezdu - to by ale byla pro cyklisty horská prémie, protože by museli jet až nad trolejemi. Další možností bylo zahloubení, ale to nepřipadalo v úvahu kvůli hladině spodní vody, podjezd by byl jako rybník,“ vyjmenovával Fryč s tím, že překopání kolejí kvůli vybudování cyklostezky by bylo velmi neefektivní a drahé. Stavba by tak podle Kláska přišla místo 14 milionů i na čtyřnásobek či více. „Jeden den výluky na koridoru stojí skoro milion korun. Technologie, která se nakonec zvolila, byla ta nejvhodnější, byť nevyzkoušená,“ uzavřel Igor Fryč.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.