Počasí dnes20 °C, zítra25 °C
Pátek 3. května 2024  |  Svátek má Alexej
Bez reklam

Podle výzkumu Univerzity Palackého umělá inteligence do škol patří

V současnosti sahá umělá inteligence takřka do všech myslitelných odvětví, včetně vzdělávání. Nyní probíhají diskuze, jak by se mělo školství stavět k pomocníkům jako je ChatGPT nebo Bing Chat. Vědci z Univerzity Palackého se podíleli na studii, při které se na téma umělé inteligence ve školách zaměřili.

ChatGPT je takzvaným chatbotem společnosti OpenAI. Bing Chat je obdobný nástroj vyvinutý Microsoftem.

Více než dva tisíce pedagogů se zúčastnilo výzkumu vědců Univerzity Palackého v Olomouci (UP) ve spolupráci s Microsoft Česko a Slovensko. Během toho zmapovali pohled učitelů na umělou inteligenci (AI) ve školství a její dopad na vzdělávání českých dětí.

„Výzkum nabízí pohled od zákulisí aktuální situace v českém školství. Názory na využívání umělé inteligence mezi pedagogy ale i vedením škol jsou velmi rozdílné, což se následně promítá do zcela odlišného přístupu k výuce a každodenní práci se studenty,“ míní vedoucí výzkumného týmu Kamil Kopecký z katedry českého jazyka a literatury na Pedagogické fakultě UP.

DNA test vzácného přírůstku: mládě hrabáče v Zoo Olomouc je samice

Letos na jaře se v Zoo Olomouc na Svatém Kopečku narodilo mládě hrabáče. Určit pohledem pohlaví tohoto zvířete je takřka nemožné, proto museli zoologové provést analýzu DNA. Zoologická zahrada je jednou ze tří v Evropě, kde se mládě hrabáče...

Podle vědce se školy liší také v nastavování pravidel pro využívání umělé inteligence. „Je zřejmé, že diskuze o tom, jakým způsobem umělá inteligence v budoucnu ovlivní české školství a jaké nové požadavky bude klást na žáky a učitele, bude v následujících měsících bouřlivá,“ navázal v tiskové zprávě Kopecký.

Během výzkumu se vědci zabývali především třemi otázkami: Jaký názor mají učitelé na AI a její rozmach? Jak jsou čeští pedagogové připraveni na implementaci AI do školství? Které AI nástroje využívají a jakým způsobem?

V pohledech na umělou inteligenci se učitelé rozdělují do dvou táborů s přibližně podobnými počty, kdy na jedné straně stojí pozitivní ohlasy, na druhé zase obavy. Zatímco 35 procent učitelů má z AI strach, dalších 30 procent jí za hrozbu nepovažuje.

Téměř polovina učitelů, přesněji 45,5 procenta, hodnotí umělou inteligenci jako pozitivní nástroj pro budoucí vývoj. Dalších 47 dotazovaných se domnívá, že její využití povede ke zhloupnutí lidí. „Zároveň si čeští učitelé převážně myslí, že je na rozšíření AI příliš brzy. Z výzkumu totiž vyplynulo, že 6 z 10 respondentů souhlasí s tvrzením, že na masové zavádění umělé inteligence není lidstvo připraveno,“ uvedla mluvčí Microsoft Česko a Slovensko Karolína Kříženecká.

Umělá inteligence do školy patří

Dotazovaní učitelé se ve většině shodli, že umělá inteligence skutečně do škol patří. Celých 56 procent bylo pro, zatímco opačný názor vyslovilo pouze 19 procent. „Ukazuje se tak, že i přes výše zmíněné obavy, pedagogové před tímto trendem nezavírají oči a chtějí jít s dobou,“ pokračovala Kříženecká. Naopak negativa vnímají ve využití AI studenty ke zjednodušování úkolů. Necelá polovina respondentů se totiž domnívá, že umělá inteligence slouží k podvádění.

Umělá inteligence už zachraňuje lidské životy. Lékařům z Fakultní nemocnice pomáhá odhalit nádory tlustého střeva

Nádory tlustého střeva pomáhá lékařům z Fakultní nemocnice Olomouc rychleji a přesněji odhalovat umělá inteligence. V endoskopii proniká prakticky do všech dostupných vyšetřovacích metod a podle lékařů se tak dá bez nadsázky říct, že už pomáhá...

„Umělou inteligenci bychom neměli vnímat jako nástroj, který za nás odvede veškerou práci. Jedná se však o cennou technologii, kterou můžeme ve školství využít v náš prospěch,“ okomentovala generální ředitelka Microsoft Česko a Slovensko Violeta Luca.

Podle ní by nové technologie mohly umožnit vytvořit žákovi „osobního učitele na míru“. „Každý jsme jiný, některým věcem rozumíme lépe a dokážeme se je rychleji naučit, s jinými je to naopak. A právě s tímto individuálním přístupem ke každému žákovi by nám umělá inteligence mohla pomoci,“ pokračovala generální ředitelka.

Podle výzkumníků pracuje už teď třetina českých učitelů s umělou inteligencí. Nejčastěji ji využívají při generování textů do výuky, překladech nebo přípravě testů. Zhruba třetina dotazovaných přitom vyzkoušela pracovat s ChatGPT.

Výzkumu se celkem zúčastnilo 2 175 pedagogů z celé České republiky. Průměrný věk respondentů byl 46,5 let. Soubor tvořili z 85 procent učitelé ze základních škol.

Jste pro využívání umělé inteligence ve výuce na školách?

Celkem hlasovalo134 čtenářů

Hodnocení článku je 34 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Pixabay

Štítky Umělá inteligence, školství, UP, Univerzita Palackého v Olomouci, výzkum, věda, Microsoft, ChatGPT, Bing Chat

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Podle výzkumu Univerzity Palackého umělá inteligence do škol patří  |  Vzdělání  |  Zprávy  |  Hanácká Drbna - zprávy z Olomouce a Olomouckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.