Úterý, 10. září 2024, 16:27
Prostějovská společnost DT - Výhybkárna a strojírna vyrobila první českou výhybku pro budoucí vysokorychlostní tratě. Vlaky po ní při přejíždění na jinou kolej budou moci letět rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Podobné zařízení umí vyrobit jen pár firem v Evropě.
Stavba první vysokorychlostní železniční tratě v Česku mezi Prosenicemi u Přerova a Ostravou by měla začít už za dva roky. Více než šedesát kilometrů dlouhý úsek přijde na 60 až 80 miliard korun. Na trati bude potřeba desítky vysokorychlostních výhybek. "Podobné zařízení umí v Evropě vyrobit jen tři čtyři firmy," potvrdil ředitel DT - Výhybkárny a strojírny Marek Smolka.
Vývoj výhybky pro VRT trval prostějovské firmě, která se specializuje na výrobu železničních a tramvajových výhybek, několik let. Jde o technický klenot na špičkové úrovni. Díky své délce až 180 metrů je výroba výhybky extrémně náročná na manipulaci a montáž. V přímém směru umožňuje rychlost až 350 kilometrů za hodinu, při přejíždění na druhou kolej až 230 kilometrů.
"Naše výhybky, výhybkové konstrukce či jejich komponenty si našly cestu již do více než třicet zemí světa. Dnes prezentovaná výhybka je výsledkem dlouholetého úsilí připravit a nabídnout produkt konkurenceschopné technické úrovně s potřebnou přidanou hodnotou vytvořený v České republice," netajil radost na dnešním slavnostním představní výhybky ředitel Smolka.
Pondělí, 6. května 2024, 18:54
Projekt výstavby takřka 65 kilometrů vysokorychlostní trati s označením Moravská brána prochází podrobným posouzením vlivu na životní prostředí. Záměr podle Správy železnic zohledňuje celou řadu požadavků s cílem minimalizace vlivu na okolní přírodu...
První takzvané přestavení výhybky, tedy změnu směru, obstaral dnes v Prostějově ministr dopravy Martin Kupka (ODS). "Příprava vysokorychlostních tratí pokročila do fáze, kdy už se projektují stovky kilometrů budoucích úseků. Proto je potřeba, abychom byli připraveni na jejich zprovoznění po všech stránkách. To je příležitostí i pro český železniční průmysl," řekl ministr.
Podle ředitelky Asociace podniků železničního průmyslu Marie Vopálenské je sektor připraven významně se podílet na budování vysokorychlostních tratí. "Český železniční průmysl navyšuje podíl na dodávkách pro vysokorychlostní železnice. Jedná se o sofistikované produkty s vysokou přidanou hodnotou, které dnes vyhledávají zákazníci na nejnáročnějších trzích po celém světě. Špičkovu úroveň dokládá i dnešní představení výhybky," je přesvědčena Vopálenská.
Podobně jako například u jaderné energetiky, také u železniční výstavby by měl český průmysl podle ní dostat možnost podílet se na dodávkách alespoň v rozsahu 60 až 70 procent.
Úterý, 3. září 2024, 10:56
Město Přerov pokračuje v jednání s ministerstvem dopravy a Správou železnic o budoucí podobě vysokorychlostní trati v blízkosti města. Jedním z palčivých míst je oblast Čekyňského kopce, kudy by podle dosud zvažovaných variant měla vést trať...
Prostějovská Výhybkárna první speciální výhybku instalovala už v roce 2007 ve stanici Poříčany. Zařízení umožnilo jízdu na druhou kolej rychlostí 130 kilometrů za hodinu. O 30 kilometrů rychleji mohou vlaky už čtyři roky jezdit přes dvojici prostějovských výhybek ve stanici Prosenice.
Společnost před dvěma roky zahájila v Prostějově stavbu haly s technologií na lisování konců železničních jazyků dlouhých až 70 metrů, což jsou pohyblivé části výhybek sloužící ke změně směru vlaku. Plně automatický provoz firmě zvýší konkurenceschopnost na zahraničních trzích.
Úterý, 10. září 2024, 16:03
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.