Ekologický spolek Děti Země připravuje další ze série žalob proti vybudování úseku dálnice D1 okolo Přerova. Stavba poslední chybějící pasáže po více než dvaceti letech příprav a sporů oficiálně začala v závěru loňského roku. Aktivisté ale snahy o zastavení klíčového dopravního projektu nevzdávají.
Zatímco na deseti kilometrech trasy D1 Přerov – Říkovice se na začátku nového roku rozbíhají úvodní zemní práce, ekologická organizace Děti Země vypracovává žalobu proti stavebnímu povolení. Termín možného podání je podle předsedy spolku Miroslava Patrika stanovený do 20. ledna.
„Předpokládám, že se zaměříme zejména na zájmy ochrany přírody. To znamená krajinný ráz, ochrana vody a znečištění ovzduší. V dokumentaci chybí aktuální rozptylová studie a aktuální posouzení vlivu na veřejné zdraví. Vzhledem k tomu, že dálnice je umístěná do obytné zóny Dluhonic,“ přibližuje hlavní připravované námitky šéf Dětí Země.
Středa, 4. ledna 2023, 16:49
Přípravy úsekového měření rušného tahu přes Červenohorské sedlo pokračují. Specializovaná firma nyní zpracovává projekt opatření, který má přinést důslednou kontrolu rychlosti projíždějících aut a motorek. Zejména motorkáři totiž využívají klikatý...
S pokračováním soudních rozepří počítá i Ředitelství silnic a dálnic coby investor stavby. „S pravděpodobností hraničící s jistotou odpůrci ještě napadnou stavební povolení na hlavní i dílčí stavby u soudu. Musíme doufat, že nás soudy podrží jako v minulosti. Doufám, že budou stejně rozhodovat i v budoucnu. Určité riziko si ale připouštět musíme,“ potvrdil při slavnostním zahájení stavby D1 u Přerova generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Ten připomněl, že ve sporech o platnosti územního rozhodnutí rozhodl nakonec Nejvyšší správní soud ve prospěch D1. Podle Miroslava Patrika může být v případě soudních jednání o stavebním povolení v určitých ohledech odlišná. Proti územnímu rozhodnutí své námitky vznesly u soudu také spolky Voda z Tetčic a Krajina Dluhonice.
„V každé fázi se řeší různé detaily. Téma je podobné, ale jde se více do hloubky. V územním řízení jsme chtěli například řešit, jak budou vypadat protihlukové stěny. Bylo nám řečeno, že to se řeší až ve stavebním řízení. I když to má vliv na krajinný ráz. Jde o určité námitky, u kterých mohl soud nebo úřad stanovit, že jsou irelevantní pro územní řízení. Takže je musíme zopakovat nyní a doufat, že uspějeme,“ tvrdí předseda Dětí Země.
Úterý, 3. ledna 2023, 10:47
Část výrazně přetíženého silničního tahu mezi Olomouci a Šternberkem získala důležité potvrzení pro plánovanou přestavbu a zkapacitnění. Ministerstvo dopravy odmítlo odvolání proti vydanému územnímu rozhodnutí, a Ředitelství silnic a dálnic tak může...
Podle dosavadních poznatků z jiných staveb a soudních jednání se šéf ŘSD Mátl nedomnívá, že by případná žaloba měla odkladný účinek a zřejmě tak nehrozí, že by se stavební práce musely přerušit až do vynesení rozsudku.
„Zkušenosti máme takové, že odkladné účinky soud v těchto případech nedává. Stavba je povolená podle liniového zákona a soud má poměrně krátkou dobu na rozhodnutí. Měl by rozhodovat zhruba do dvou měsíců od podání žaloby. Díky tomu se odkladné účinky většinou nedávají. Komplikací pro stavbu by bylo rozhodnutí v neprospěch dálnice, tedy zrušení stavebního povolení. Ale chtěli bychom být optimisté a nevytvářet dopředu černé scénáře,“ komentoval ředitel Mátl.
Stavba posledního úseku D1 u Přerova má přinést citelnou úlevu dopravně přetíženému Přerovu i dálnici D46 a dalším silnicím. Výstavba je naplánována na 39 měsíců, předpokládané náklady dosahují takřka sedmi miliard korun. Součástí stavby jsou tři mimoúrovňové křižovatky, pět protihlukových stěn, tři opěrné zdi a několik mostů v celkové délce 1 907 metrů, termín uvedení do provozu připadá na jaro 2026.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.