V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Mělo by se rozhodnutí o přesné podobě nového parkovacího systému v Olomouci odložit až na období po komunálních volbách? Jaké to může mít důsledky?
Odpovědi zastupitelů nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle času doručení do redakce.
Otakar Bačák (spOLečně)
I když je zpracován akční plán kompletního nasazení parkovací politiky, rada města schválila v listopadu minulého roku jeho realizaci pro etapu 0 od 1. 7. 2022. Další etapa je plánována od 1. 1. 2023, o jejím spuštění však bude teprve rozhodnuto. Celý model nebude ovšem správně fungovat, dokud nebude nasazen kompletně. Již dílčí opatření ukázala, že vytěsňování nechtěných vozidel funguje, ale z velké části přelivem do vedlejších, neregulovaných oblastí. Z menší části se vozidla přesouvají mimo veřejná prostranství, což je pozitivní. Rozvolňování nasazování dalších etap je proto z mého pohledu na škodu celé věci.
Yvona Kubjátová (ČSSD)
Ano, podle mého názoru by bylo víc než vhodné počkat až na novou politickou reprezentaci. Velká rozhodnutí se přece nedělají na konci volebního období. Mně osobně se navrhovaný systém nelíbí a mám k určitým opatření výhrady, protože mi připadají nelogická a nepřející našim obyvatelům. A důsledky? Pokud se toto přijme ještě před komunálními volbami, může to logicky ubrat hlasy současné koalici, pokud se to přijme po volbách, lidé si za čtyři roky vládnutí zvyknou a možná zapomenou. Leč jak jsem zmínila, mně se to nelíbí, je to nekoncepční, i když studie a finální verze stály nemalé finanční prostředky i čas kolegů z magistrátu. Není to dobré a v této podobě nebude, a je jedno, kdo to bude schvalovat! Zase na to doplatí jen občané města, kterých se to bude dotýkat nejvíc, ne těch, kteří do Olomouce dojíždí autem. A to mně velmi vadí. Místo velkého záchytného parkoviště s možným prodloužením MHD takové restrikce pro místní. Opravdu nechápu. Připomínky jsem psala i k předloženému materiálu. Bohužel mi nikdy nikdo nedopověděl.
Miroslav Žbánek (ANO)
Projekt nového parkovacího systému je už připravený. Rozhodnutí o spuštění jeho větší části však z praktických důvodů opravdu bude řešit až příští reprezentace města. Nyní je totiž nutné upravit ještě některé agendy magistrátu, vyměnit parkovací automaty, které už nově nebudou vydávat fyzicky žádné lístky, ale zaznamenají konkrétní registrační značku vozidla do systému, pořídit pro městskou policii vozidlo se speciální technikou, která dokáže číst značky parkujících vozidel a automaticky kontrolovat, zda na místě stojí oprávněně, a několik dalších praktických kroků. Pro některé z nich už úspěšně proběhla veřejná soutěž. Vše je tedy připraveno a další vedení města bude moct systém spustit, také ale samozřejmě může některé jeho detaily změnit. Do té doby sami spustíme aspoň dílčí změnu, například online systém prodeje parkovacích karet, díky kterému už nebudou muset občané chodit na úřad.
Pondělí, 16. května 2022, 16:51
První kroky nové parkovací politiky v Olomouci už dostávají konkrétní podobu, nad navazujícím fázemi ale visí otazníky. Současné vedení města zřejmě nechá rozhodnutí o další podobě strategické koncepce na zastupitelstvu, které vzejde ze zářijových...
Martin Jirotka (SPD a SPOZ)
My se domníváme a je to i na základě ohlasů občanů, že přesná varianta parkovací politiky by se měla odložit až po komunálních volbách. SMOL má vypracovanou velmi dobrou analýzu současné situace a různé varianty návrhové a implementační. Tyto jednotlivé návrhy byly často pozměňovány a odrážely jak politické ambice, tak převážně nespokojenost občanů. Nyní již na vlastní kůži pociťujeme na základě zvolené varianty tuto politiku v rámci parkování v pěší zóně. Nemůžeme souhlasit s nastavenou výší 100 Kč/hod, která je dle našeho názoru i občanů naprosto přehnaná. Razantním zásahem je též posunutí doby, od kdy se musí platit, na osmou hodinu ranní. Tato řešení ještě více znepříjemní a znepřístupní pracovní a podnikatelské činnosti v pěší zóně. Mnoho služeb i zdravotních a sociálních využívalo možnosti vykonat svoji práci v pěší zóně do 9 hodin a nezatěžovat své výdaje za parkování v pěší zóně. Přáli bychom si tedy další širokou diskusi budoucích zastupitelů nad následujícími kroky v rámci parkovací politiky, případně upravit již zavedené parkování v pěší zóně. Odložení po komunálních volbách nebude mít negativní důsledky vzhledem k tomu, jak dlouho se vše připravovalo, a jak je to v reálu nastaveno. Naopak získat můžou občané a firmy, kteří nějak a někde parkovat musí.
Pavel Grasse (ProOlomouc)
Zatímco na některých rozhodnutích se vládnoucí olomoucká koalice shodne rychle, jako třeba na koupi nepotřebných zbytkových pozemků na Horním lánu od firmy Gemo a.s., nebo naopak na prodeji městských pozemků na Lazcích jezdeckému areálu, které leží v koridoru budoucí hlavní silnice, tak nad problémy, které by opravdu občanům města pomohly, váhá možná zbytečně dlouho, pokud je vůbec řeší. Stejně jako roky táhnoucí se kauza převodu splacených bytů družstevníkům ve Slavoníně a Hodolanech, která nebude do voleb úplně dořešena, tak i vlastní, koalicí připravené parkovací politice hrozí, že nebude do voleb přijata. Obecně ProOlomouc podporuje přijetí parkovací politiky, která by alespoň již začala neudržitelný NEsystém parkování, zvláště na sídlištích, nějak řešit. Ovšem ProOlomouc má k připravené parkovací politice několik zásadních výhrad. Chceme celý systém zjednodušit, a tím výrazně snížit počáteční nutné náklady na jeho zavedení. Mnoho zón znamená i mnoho dopravních značek. I přes mnohost zón systém nepokrývá celé město, nedokáže tedy monitorovat, kam se při zpoplatnění zón parkující auta budou přelévat, a nedokáže tak pružně reagovat na vyvíjející se situaci. Tuto výtku vůči připravované parkovací politice jsme vznesli i na dopravní komisi města. Ta ji sice doporučila, ale městská rada tento názor nevyslyšela.
Pondělí, 2. května 2022, 06:59
Od začátku května vešla v platnost nová pravidla pro placené parkování v centru Olomouce. Krátkodobý tarif za parkování nyní vychází na 40 korun za hodinu a platí se už od osmi hodin ráno. V nově vytvořené zóně A dají řidiči za odstavení vozu rovnou...
Domnívám se, že pokud koalice odloží rozhodování o podobě parkovacího systému na období po volbách, pro občany se tak mnoho nestane. Připravená parkovací politika podle mého mínění kromě výběru peněz alespoň v prvních letech po jejím zavedení pro občany nezlepší nic, nepřidá jim parkovacích stání, ani nevyžene auta z míst, kde se podle dopravních předpisů parkovat nesmí a město to v tichosti roky toleruje. Možná jen na hranicích placených zón lidé v nezpoplatněných územích zaznamenají větší počet parkujících cizích aut. I když vybrané peníze půjdou do nově zřízeného fondu mobility, nová parkovací politika jen obecně definuje oblasti, ve kterých bude možné tyto prostředky použít. Podrobnější akční plán ovšem neobsahuje. Pokud bude parkovací politika přijata ještě do komunálních voleb, bude ProOlomouc po volbách iniciovat takové její úpravy, aby byla skutečným přínosem nejen pro parkování, ale i pro celkovou mobilitu v Olomouci. V této souvislosti chceme nabídnout každému, kdo se do našeho pojetí parkovací politiky zapojí, hmatatelný bonus, aby věděl, proč platí a co za to bude mít. Samozřejmě v našem pojetí nepůjde jen o rozdávání z veřejného, ale o synergii opatření, například i v návaznosti na MHD, která přinesou v budoucnu ekonomický efekt jak městu, tak i řidičům.
Jakub Knápek (Piráti a Starostové)
Ne, tohle se mělo udělat již dávno. Ale čistě pragmaticky - nic jiného nám nezbývá, jelikož do voleb zbývají jen dvě zasedání. Bohužel se jedná o dlouhodobou taktiku koalice, zametat věci pod koberec. Parkovací politika je víceméně hotová, stačilo ji jen spustit. Jelikož však plánovaná změna parkovacího systému naštvala spoustu občanů, a jelikož je před volbami, pan primátor nám předložil spoustu důvodů, proč ji spustit nejde. A důsledky? Každé nové auto je další kapka. A nikdy nevíme, která je ta poslední.
Jan Hopluch (ODS)
Zavedení nového parkovacího systému, tedy rozšíření zóny placeného parkování na většinu území města, je z našeho pohledu možné teprve po splnění několika podmínek. Předně je potřeba zajistit důslednou a efektivní kontrolu jeho dodržování. Pokud donutíme většinu obyvatel pořídit si pakovací karty, musí pocítit okamžité zlepšení. K tomu je potřeba skutečně plošná a kontinuální kontrola a vymáhání přestupků u těch, kteří systém nerespektují. Vyžaduje to náročné technické zajištění jak na straně městské policie, tak magistrátu. Rovněž není myslitelné, abychom díky nové parkovací politice naháněli desítky tisíc Olomoučanů na úřad. Pořízení parkovací karty má být administrativně jednoduché a dostupné on-line. V neposlední řadě nemůžeme dopustit, aby mezi občany vnikl dojem, že zpoplatnění parkování na místech, kde se doposud parkovalo zdarma, je jenom nástrojem, jak naplnit městskou kasu. Vybrané prostředky musí být využity na přímé investice do infrastruktury, na budování nových parkovišť a další zlepšení situace ve městě.
Pátek, 1. dubna 2022, 14:12
Olomouc razantně zvyšuje ceny parkování v historickém centru pro návštěvníky města. Od května motoristé v pěší zóně zaplatí třikrát víc než doposud, sto korun za hodinu, ve zbytku historického centra pak 40 korun. Jde o první změny v rámci nové...
Prosazovali jsme, aby tyto podmínky byly naplněné ještě před tím, než se parkovací politika začne zavádět. Termínově to nijak nesouvisí s volbami, dá se předpokládat, že nové zastupitelstvo se k modrým zónám bude stavět podobně, jako to stávající. Koneckonců k podobným krokům se uchyluje většina českých a evropských měst. Jsem rád, že vedení města tuto naši argumentaci vzalo za svou a že výše uvedené podmínky se aktuálně realizují. Vše by mělo být připravené ještě letos a následně bude možné systém spustit. Za sebe dodávám, že každou postupně zaváděnou etapu bude nezbytné nejen náležitě odkomunikovat, ale ještě jednou důkladně prověřit a znovu kriticky zhodnotit. Různých diskutabilních detailů a otazníků vidím v návrhu ještě poměrně dost. Zkrátka, podobný záměr, který ovlivní většinu našich spoluobčanů, je potřeba udělat dobře a na první dobrou.
Matouš Pelikán (KDU-ČSL)
Určitě je vhodné konkrétní parametry nové parkovací politiky ve městě Olomouci znovu otevřít a doladit po volbách. Na některých parametrech nepanovala úplná shoda v rámci koalice, ale na tom zásadním, nezbytné regulaci parkování ve městě, zřízení fondu mobility, rozvoji odstavných parkovacích ploch a posílení možností parkování rezidentů, na tom shoda panuje. Aktuálně se uskutečnil nákup vozidla pro automatickou kontrolu parkovacích oprávnění a zároveň se pracuje na přípravě komplexního elektronického systému registrace a evidence parkovacích karet.
Neodpověděl Jiří Zima (KSČM).
Pátek, 29. dubna 2022, 17:06
V dalším díle Politické koridy předsedové politických klubů v olomouckém zastupitelstvu nebo jejich zástupci odpovídali na otázku: Mělo by město Olomouc zadávat veřejné zakázky, zejména stavební zakázky, firmám napojeným na Rusko nebo na ruské...
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.